Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Hypersonický rotujúci detonačný motor v trvalom skúšobnom horení

Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
14. 3. 2024
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Revolučná alternatíva ku konvenčným raketovým motorom, ktorá využíva riadené výbuchy, dokončila svoj prvý dlhotrvajúci test v rámci partnerstva Venus Aerospace s DARPA na vývoji rotujúceho detonačného raketového motora (Rotating Detonation Rocket Engine - RDRE).

Veľkým hráčom na poli letectva bol od 40. rokov minulého storočia chemický raketový motor, ktorý je v súčasnosti stále jediným spôsobom, ako sa dostať za zemskú atmosféru a je to práca, ktorú robí skutočne veľmi dobre. Rakety na kvapalné palivo, niekedy s pomocou ich náprotivkov s pevným palivom, vyniesli na obežnú dráhu prvé satelity a prvých astronautov na Mesiac. Poslali robotické sondy na každú z planét, vrátene niekoľkých mesiacov, asteroidov a komét.

Na druhej strane, tieto rakety s jedným aj druhým palivom tiež sedia v silách a v ponorkách po celom svete so suborbitálnymi jadrovými zbraňami, ako aj poháňajú menšie zbraňové systémy, až po osobné granátomety a dokonca aj pištole s raketami poháňanými nábojmi.

Bohužiaľ, rakety urobili veľký pokrok v krátkom časovom období veľmi skoro vo svojej histórii. Hoci v priebehu rokov došlo k mnohým vylepšeniam, chemické raketové motory fungujú veľmi blízko svojich teoretických limitov, odkedy prvá nacistická raketa V-2 opustila zemskú atmosféru v roku 1942.

Výsledkom je, že DARPA, NASA a ďalší výskumníci hľadali nové, efektívnejšie raketové motory pre vesmírne lety a pre pohon novej generácie hypersonických rakiet. Technológia RDRE je obzvlášť sľubnou alternatívou využívaním iného princípu, ktorý sa na povrchu zdá trochu paradoxný.

Rotujúci detonačný raketový motor v teste trvalého horenia.

Rotujúci detonačný raketový motor v podstate funguje tak, že premení výbuch na riadenú detonačnú vlnu, ktorá sa dokáže udržať bez potreby pohyblivých častí. Tam, kde má raketa spaľovaciu komoru, do ktorej sa vstrekuje palivo a okysličovadlo, má RDRE dva koaxiálne valce s medzerou medzi nimi. Do tejto medzery sa zavedie a zapáli zmes paliva a oxidačného činidla. Ak sa to urobí správne, vytvoria úzko prepojenú reakciu a rázovú vlnu. Táto vlna sa pohybuje okolo vnútri medzery nadzvukovou rýchlosťou, ktorá vytvára viac tepla a tlaku.

Zložitá vec, okrem toho, že to vôbec funguje, je udržať horenie. Ak sa to dá zvládnuť, technológia RDRE by teoreticky mohla priniesť zvýšenie účinnosti najmenej o 15 percent. Teraz spoločnosť Venus Aerospace dokázala trvalé horenie vhodné pre hypersonickú strelu.

Podľa spoločnosti sa to podarilo zavedením chladiaceho systému, aby sa motor počas testov neroztopil. RDRE má potenciál pre dlhší dolet alebo zvýšené úžitkové zaťaženie a môže používať bezpečnejšie a stabilnejšie kvapalné pohonné látky, ktoré umožňujú bezpečnejšiu prevádzku, rýchlejšie časy zaťaženia a vyhne sa vyparovaniu, ktoré bráni používaniu kryogénnych palív.

„Keďže pokračujeme v napĺňaní našej konečnej misie vysokorýchlostného globálneho letu, je to dôležitý technický míľnik pre raketový motor pripravený na let,“ povedal Andrew Duggleby, CTO a spoluzakladateľ spoločnosti Venus Aerospace. „Som neuveriteľne hrdý na náš tím, ktorý pokračuje v napredovaní tejto technológie, ktorá mení svet.“