Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Elektrická servisná loď sa môže nabíjať priamo z veternej turbíny

Elektrická servisná loď sa môže nabíjať priamo z veternej turbíny
Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
8. 12. 2023
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Holandský staviteľ lodí Damen oznámil plne elektrickú verziu svojho 70 metrov dlhého hybridného servisného plavidla určeného na podporu prevádzky veterných elektrární na mori. A cieľom spoločnosti je nabíjať batérie priamo z veternej turbíny.

Skupiny obrovských veterných turbín zbierajúcich veternú energiu sa stávajú čoraz bežnejším pohľadom pri pobreží po celom svete, no plavidlá používané na splnenie ich servisných potrieb nie sú také ekologické, ako by mohli byť. Zmeniť to chce spoločnosť Damen so svojim radom elektrických servisných plavidiel SOV 7017 E.

Damen v súčasnosti ponúka štyri servisné plavidlá s dĺžkou od 60 do 88 metrov, ktoré sú schopné pojať 44 až 120 osôb naraz. A všetky prevádzkujú hybridné dieselové / batériové pohonné systémy so štyrmi azimutovými tryskami.

Spoločnosť Damen sa spojila s firmou MJR Power & Automation s cieľom vyvinúť systém nabíjania, ktorý umožní elektrickému servisnému plavidlu SOC 7017 E nabíjanie na mori prostredníctvom veternej turbíny alebo pobrežnej rozvodne.

Nové elektrické plavidlo s dĺžkou 70,1 metra sa dodáva aj s dvoma HVO (hydrogeneračne upravený rastlinný olej) / dieselovými generátormi, ktoré sú však súčasťou núdzových alebo záložných pohonných systémov. Model 7017 E je k dispozícii s 15-MWh lítium-železo-fosfátovým batériovým systémom pre odhadovaných 98 % celodennej plne elektrickej prevádzky alebo s 10-MWh batériou pre 75 % elektrických operácií. Pohonný systém tvoria štyri 900-kW azimutové trysky v obojstrannom usporiadaní. Maximálna rýchlosť plavby je 12 uzlov (22 km / h).

Spoločnosť Damen sa spojila s britskou firmou MJR Power & Automation pre nové riešenie nabíjania na mori, ktoré využíva lávky kompenzované pohybom plavidla na preklenutie medzery medzi plavidlom a veternou turbínou alebo pobrežnou rozvodňou a umožňuje nabíjanie batérie priamo z veternej turbíny na mori cez 4-MW / 11-kV konektor, zatiaľ čo plavidlo SOV 7017 E je v režime nízkej spotreby.

Pobrežný nabíjací kábel a konektor boli začlenené do lodnej lávky kompenzovanej pohybom.

Spoločnosť Damen ráta s tým, že jediná veterná turbína by mohla úplne nabiť batériu plavidla „len za pár hodín“. Veterné turbíny a rozvodne na mori budú samozrejme musieť mať nainštalované nabíjacie stanice, ale je možné využiť existujúcu infraštruktúru na mori. Lávka sa ovláda z kormidlovne a zapájanie a odpájanie sa vykonáva „bez manuálneho zásahu“. Spoločnosť MJR v súčasnosti pracuje na riešení nabíjania na mori s výkonom 8 MW, ktoré by umožnilo väčším plavidlám vo flotile ísť plne na elektrinu.

Plavidlo môže byť pritom nakonfigurované so 60 kajutami, s Wi-Fi a prístupom k službám videa na požiadanie, aby sa do nich zmestilo až 40 technikov plus posádka. Plavidlo bude mať aj skladovacie priestory, dielne, reštauráciu, posilňovňu a herňu.

Servisné elektrické plavidlo Damen SOV 7017 E môže byť vybavené batériovým systémom pre až 98-percent celodennej plne elektrickej prevádzky.

„Spustenie plavidla SOV 7017 E dokazuje, že technológia je tu na to, aby bola prevádzka na mori plne elektrická,“ povedal Mark Couwenberg zo spoločnosti Damen. „Nemôžeme to však urobiť sami. Aby sa to stalo realitou, bude si to vyžadovať spoluprácu v rámci celého reťazca, so staviteľmi lodí, prevádzkovateľmi plavidiel a vývojármi veterných elektrární, aby sa spoločne zapojili do práce v snahe o vzájomný prospech. Tešíme sa na účasť na takejto spolupráci pri napredovaní tohto konceptu. Spoločne môžeme urobiť našu výrobu energie na mori udržateľnejšou“.