140 metrový „batériový tanker“ začne v roku 2026 s prepravou elektrónov
- Autor:
- Roman Mališka
- Zverejnené:
- 6. 6. 2023
- Hodnotenie:
- Už ste hlasovali.
Japonská spoločnosť PowerX pokračuje vo svojom podivnom pláne postaviť „mobilnú elektráreň“ v podobe 140-metrového elektrického „batériového tankera“, ktorý bude na krátke vzdialenosti prepravovať 241 megawatthodín obnoviteľnej energie cez more.
Myšlienka je celkom jednoduchá. Obnoviteľná energia sa často vyrába vo veľkej vzdialenosti od miesta, kde je najviac potrebná, takže prečo nepostaviť elektrickú loď plnú batérií a veselo ju tam prevážať? No vystáva aj otázka prečo jednoducho nepoložiť podmorský kábel? Spoločnosť PowerX poukazuje na to, že Japonsko je obklopené hlbokými moriami a je náchylné na zemetrasenia. Uvádza, že „riešenie na lodi rieši problémy, ako sú dlhé prestoje v dôsledku porúch a opráv podmorských káblov, ako aj vysoké náklady spojené s prípojkami a rozvodňami ultravysokého napätia“.
Spoločnosť PowerX má pritom niekoľko tovární na výrobu batérií, čo by mohlo vysvetľovať, prečo si myslí, že je dobrý nápad postaviť loď naloženú iba batériami. Na tomto relatívne malom prototype batériového tankera bude rozmiestnených deväťdesiatšesť kontajnerových lítium-železofosfátových batériových modulov, ako aj regulátory a nabíjacie jednotky.
Prototyp s aktuálnym názvom „Battery Tanker X“ sa nebude plaviť príliš ďaleko. Tlačiť plavidlo cez vlečúcu sa vodu je pre elektrické pohonné systémy poháňané batériami nočnou morou, takže maximálny dojazd lode, než sa spotrebuje príliš veľa batérií na to, aby bola cesta ekonomicky uskutočniteľná, je stanovený na 300 kilometrov.
Podľa spoločnosti PowerX by mohla plne produkčná loď „Power Ark“ rovnakej veľkosti prepraviť približne 4 190 GWh elektrickej energie ročne z obnoviteľných zdrojov na ostrove Hokkaido na uspokojenie dopytu v meste Aomori vzdialenom len 100 km, pričom by sa využila už existujúca prenosová infraštruktúra, ktorá však bude čoskoro zrušená, pretože výrobné kapacity založené na fosílnych palivách sa postupne odstavujú.
Lode budú vybavené mechanizmami na reguláciu emisií plynov a hasenie požiarov, hoci chemická reakcia fosfátu lítia a železa je vo svojej podstate pomerne stabilná a ťažko sa vznieti. Loď Power Ark v plnej veľkosti bude oveľa väčšia ako tento prototyp a navrhuje sa, aby niesla osemkrát viac naloženého lítia. To znamená, že sa vydá na šíre more s kolosálnymi dvoma gigawatthodinami zachytenej energie. To by stačilo na prevádzku približne 70 000 priemerných domácností počas celého dňa.
Po dokončení podrobného návrhu prototypu chce spoločnosť PowerX postaviť batériový tanker v roku 2025 , pričom „domáce a medzinárodné testovanie v teréne sa plánuje začať v roku 2026“. Spoločnosť PowerX, ktorá je v súčasnosti financovaná sumou viac ako 70 miliónov USD, vytvára okolo tejto myšlienky niekoľko partnerstiev.