Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Oplachtená nákladná loď ušetrí tri tony paliva denne počas prvej plavby

Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
2. 4. 2024
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Možno sa blíži éra ekologickejšej a efektívnejšej lodnej dopravy, keďže špeciálne upravená 43 000-tonová nákladná loď dokončila šesťmesačnú námornú skúšku s využitím kombinácie dieselových motorov a sústavy automatických plachiet na zachytávanie vetra.

Kombinácia plachiet a motorového pohonu nie je ničím novým. V skutočnosti siaha až k prvým parníkom, keď sa lodní kapitáni pri plavbe cez oceán nechceli spoliehať na neohrabaný, napoly experimentálny prenosný parný stroj. Dokonca aj dnes majú všetky plachetnice okrem tých najmenších nejaký druh pomocného pohonu na manévrovanie v tesnej blízkosti alebo na plavbu, keď nefúka vietor.

Ako sa motory zdokonaľovali, z lodí sa stávali behemoty, aké poznáme dnes, a plachty sa postupne vytrácali z komerčnej oceánskej dopravy. No veterný pohon nikdy úplne nezmizol, hoci sa plachty už možno nikdy nevrátia ako primárny prostriedok pohonu lode. No prísľub spôsobu doplnenia energie vetrom ako spôsobu zníženia spotreby paliva a zníženia toxických emisií bol vždy lákavý.

Nákladná loď Pyxis Ocean, ktorú prevádzkuje spoločnosť MC Shipping Kamsarmax a prenajíma si ju spoločnosť Cargill, bola pod singapurskou vlajkou vybavená dvoma automatickými plachtami WindWing vyvinutými spoločnosťou BAR Technologies. Od augusta 2023 pritom absolvovala predĺžené šesťmesačné námorné skúšky. Počas tohto obdobia sa plavila cez Indický oceán, Tichý oceán, Severný a Južný Atlantik a preplávala mys Horn a mys Dobrej nádeje.

Nákladná loď Pyxis Ocean s automatizovanými plachtami WindWing.

WindWing nie sú pritom plátenné plachty. Namiesto toho sú to pevné, skladacie plachty, ktoré sú vyrobené z ocele a sklených vlákien, a ktoré sú vysoké 37,5 metra. Ich účelom nie je nahradiť konvenčné dieselové motory, ale majú zabezpečiť doplnkový veterný pohon, keď loď pláva do oblastí s priaznivým vetrom a prúdmi.

Takisto si tieto plachty nevyžadujú žiadnu obsluhu. Jednoduchý červeno-zelený dopravný systém na mostíku informuje posádku o tom, kedy aktivovať alebo deaktivovať plachty WindWing. Po zapnutí potom automaticky reagujú na zmeny vetra a upravujú sa na optimálnu rýchlosť. To umožňuje znížiť výkon dieselových motorov bez toho, aby sa loď spomalila.

Podľa spoločnosti Cargill to nákladnej lodi Pyxis Ocean umožnilo ušetriť ekvivalent troch ton paliva denne, pričom emisie oxidu uhličitého sa znížili o 11,2 tony, čo je ekvivalent odstránenia 480 áut z ciest počas celej plavby, zatiaľ čo celková úspora paliva predstavovala 14 %. Ďalším krokom je zabezpečiť, aby takéto veľké lode vybavené automatickými plachtami WindWing boli kompatibilné s 250 svetovými prístavmi.

Nákladná loď Pyxis Ocean s automatizovanými plachtami WindWing.

„Výsledky prvej plavby lode Pyxis Ocean s nainštalovanými plachtami WindWing jasne dokazujú, že pohon pomocou vetra môže zabezpečiť výraznú úsporu paliva a zníženie emisií,“ povedal John Cooper, generálny riaditeľ spoločnosti BAR Technologies. „Napríklad v takmer optimálnych podmienkach plavby počas plavby na otvorenom mori dosiahla loď Pyxis Ocean úsporu paliva až 11 ton denne. A hoci má Pyxis Ocean dve plachty WindWing, predpokladáme, že väčšina plavidiel Kamsarmax bude mať tri plachty. To ešte viac zvýši úsporu paliva a 1,5-násobne zníži emisie. Vďaka tomu, že spoločnosť Cargill je teraz schopná overiť naše výkonnostné predpovede a modelovanie v reálnych podmienkach, je to vzrušujúce obdobie, keď začíname zavádzať výrobu plachiet WindWing na celom svete.“