Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Vodíková nákladná loď umožní zelenú prepravu tovaru na Rýne

Vodíková nákladná loď umožní zelenú prepravu tovaru na Rýne
Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
15. 2. 2024
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Preprava tovaru po vnútrozemských vodných cestách môže byť „špinavá“ záležitosť, no projekt podporovaný EÚ sa to snaží napraviť spustením kontajnerovej lode poháňanej zeleným vodíkom na hlavnej nákladnej trase medzi Holandskom a Nemeckom.

V minulom roku bola predstavená prvá vnútrozemská kontajnerová loď spoločnosti Future Proof Shipping poháňaná zeleným vodíkom, čln s rozmermi 110 x 11,45 metra, ktorý mal vypnutý spaľovací motor a nahradili ho elektromotory, vodíkové nádrže, palivové články a batérie. Loď H2 Barge 1 začala premávať medzi prístavom Rotterdam v Holandsku a vnútrozemským terminálom BCTN v Meerhoute v Belgicku od júna 2023.

Projekt H2 Barge 2 od Future Proof Shipping, projekt vlajkových lodí EÚ H2020 a ZEM Ports NS, je ďalšou rekonštrukciou vykonanou v závode Holland Shipyard Group vo Werkendame neďaleko Rotterdamu, kde sa opäť nahrádzajú dieselové motory a palivové nádrže ekologickým vodíkovým pohonom. Tento pohonný systém tentoraz využíva šesť 200-kW palivových článkov a sprístupňuje motorom výkon 1,2 MW.

„Vnútrozemské vodné cesty sú dôležité pre nákladnú dopravu v Európe. Sme nadšení, keď vidíme, ako sa vysokovýkonné kontajnerové plavidlo mení na nulové emisie,“ povedala Mirela Atanasiu, výkonná riaditeľka z Clean Hydrogen Partnership. „H2 Barge 2 prinesie poznatky o tom, ako vybaviť plavidlá so spaľovaním nafty na alternatívy s nulovými emisiami pomocou batérií v kombinácii so zeleným vodíkom v palivovom článku.“

Spoločnosť Holland Shipyard Group bola poverená prestavbou FPS Waal s dieselovým motorom na H2 Barge 2, kontajnerovú loď so systémom palivových článkov so zeleným vodíkom a elektromotormi.

Nové predvádzacie plavidlo má kapacitu 190 6-metrových prepravných kontajnerov a bude prepravovať tovar po Rýne medzi Rotterdamom a Duisburgom v Nemecku, čo je hlavná nákladná trasa. Odhaduje sa, že konverzia z nafty na vodík zníži emisie CO2 o 3 000 ton.

„Už niekoľko rokov tvrdo pracujeme, aby sme sa dostali do tohto bodu,“ povedal Jyrki Mikkola, vedúci vedec z VTT a koordinátor projektu Flagships. „Mať prvý demonštrátor na Rýne je skutočne veľkým úspechom spoločnosti Future Proof Shipping a ostatných partnerov. Cieľom projektu Flagships je posunúť vodnú dopravu s nulovými emisiami na úplne novú úroveň. Teraz sme jeden dôležitý krok bližšie k dosiahnutiu nášho cieľa.“

Očakáva sa, že druhý demonštrátor vlajkových lodí poháňaný vodíkom s názvom Zulu 06 bude spustený v Paríži koncom tohto roka. Cieľom spoločnosti Future Proof Shipping je postaviť a prevádzkovať celkovo 10 vnútrozemských a pobrežných plavidiel s nulovými emisiami v priebehu nasledujúcich piatich rokov.