Objav rastliny môže rozšíriť používanie pesticídov šetrných k včelám

28. 2. 2023

Je smutné, že hoci sú včely nevyhnutné na opeľovanie plodín, škodia im aj pesticídy používané na tých istých rastlinách. Vďaka novému objavu by však pesticíd šetrný k včelám mohol byť čoskoro lacnejší a jednoduchší na výrobu.

Niektoré čeľade rastlín, ako sú napríklad citrusy a mahagón, prirodzene produkujú organické chemické látky známe ako limonoidy. Tieto látky pomáhajú chrániť rastliny pred škodlivým hmyzom a zároveň neškodia včelám.

Jeden z limonoidov, nazývaný ako azadirachtin, sa pritom už používa v tradičnom aj komerčnom poľnohospodárstve ako rýchlo pôsobiaci pesticíd z prírodných zdrojov, ktorý je šetrný k včelám. Podobne ako ostatné limonoidy sa musí získavať priamo z rastliny, ktorá ho produkuje v obmedzenom množstve. Keďže sa nepodarilo lacno vyrobiť túto chemickú látku vo veľkých množstvách, nepoužíva sa v takej miere, ako by sa mohla.

To sa však možno zmení vďaka medzinárodnému výskumnému projektu. Vedci z britského Centra Johna Innesa totiž zmapovali genóm čučoriedky (Melia azedarach), ktorá patrí do čeľade mahagónovitých. Pomocou molekulárnej analýzy sa im podarilo identifikovať enzýmy v biosyntetickej dráhe, ktorú rastlina využíva na výrobu azadironu. Kolegovia zo Stanfordskej univerzity v USA medzitým použili rovnakú techniku na odhalenie enzýmov, ktoré citrusové rastliny používajú na výrobu kihadalaktónu A, ďalšieho limonoidu.

Genóm čučoriedky produkuje prírodný pesticíd vhodný pre včely, známy ako azadiron.

Na základe týchto poznatkov sa výskumníkom podarilo vytvoriť geneticky upravené rastliny Nicotiana benthamiana (blízky príbuzný tabaku), ktoré produkujú veľké množstvá týchto dvoch limonoidov. Spracovanie bežne pestovaných rastlín, ako je Nicotiana benthamiana, by údajne prinieslo oveľa väčšie množstvo liminoidov, ako je to možné v súčasnosti, a navyše by bolo podstatne udržateľnejšie.

„Nájdením enzýmov potrebných na výrobu limonoidov sme otvorili dvere k alternatívnemu zdroju výroby týchto cenných chemických látok,“ uviedla Dr. Hannah Hodgsonová z Centra Johna Innesa, spoluautorka článku o výskume.

Tento článok bol nedávno uverejnený v magazíne Science.