Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Ako pred kúpou skontrolovať ojazdené auto?

Ako pred kúpou skontrolovať ojazdené auto?
Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
26. 10. 2023
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Nájsť dobré ojazdené auto nemá nič spoločné so šťastím. Skorá identifikácia problémov a dobrý odhad spoľahlivosti ojazdeného vozidla vám zachráni veľa potenciálnych bolestí hlavy. Motor by mal vždy skontrolovať mechanik. Treba ho však volať na každú obhliadku? Tieto rady vám pomôžu spozorovať prvé problémy a ušetriť tak čas.

Exteriér

 

Niektorí vodiči nepotrebujú aby bola karoséria ojazdeného auta v dokonalom stave. Napríklad pri výbere hatchbacku na rodinné výlety vám možno pár škrabancov vadiť nebude. Na čo by ste si ale mali pri prehliadke dávať pozor, sú preliačiny alebo posunuté panely dverí. To môže indikovať zlý servis po nehode. Dvere by ste po čase museli vymeniť.

Ak si myslíte, že ste našli preliačinu, ktorú niekto opravil tmelom, priložte na miesto malý magnet. Ak nebude držať, budete vedieť, na čom ste. Ak boli niektoré časti auta vymenené a prelakované, zistíte to podľa farby. Skontrolujte ju pod tesneniami a v škárach. Tesneniam sa venujte dlhšie a všímajte si, či nie sú popraskané. Do auta by vám mohlo zatekať. V medzerách na exteriéri hľadajte známky hrdze. Tá sa na začiatku prejavuje pukajúcim lakom. Sústreďte sa hlavne na priestor kolies, panelom dverí a kufra.

Možno ste si mysleli, že odpruženie auta neviete skontrolovať, pokiaľ sa na ňom nepreveziete po poriadne rozbitej ceste. Stačí, keď sa prejdete okolo auta a zistíte, či stojí v rovine. Na každý roh auta samostatne zatlačte. Ak sú tlmiče v dobrom stave, auto sa nepohne smerom nadol. Chyťte vrch predných pneumatík najprv jednej a potom druhej a snažte sa ju rozkývať do strán. Počujete zvuky alebo cítite voľné miesto? Pravdepodobne sú na aute poškodené ložiská alebo kĺby zavesenia kolies.

Ilustračné foto. Zdroj: Pexels

Poslednou z vecí, ktorým by ste sa mali bližšie venovať pri exteriéri auta, sú pneumatiky. Viete z nich vyčítať prekvapivo veľa. Auto, ktoré sa predáva s menej ako 30 000 najazdenými kilometrami by malo mať stále pôvodné gumy. Ak má auto najazdených menej kilometrov ale nemá originálne pneumatiky, vždy sa pýtajte prečo. Agresívnejší vodiči zvyknú viac zničiť predné pneumatiky pri okrajoch bočníc. Ak si všimnete takéto opotrebenie, môžete predpokladať, že na aute sa jazdilo naplno.

Interiér

 

Vnútro vášho budúceho auta by vás malo zaujímať rovnako ako jeho výkon. Keď otvoríte dvere snažte sa zachytiť každý náznak zatuchliny. Podobne ako s popraskaným tesnením to znamená, že do auta pravdepodobne zateká. Vodu prezradia aj škvrny na čalúnení stropu alebo mokré miesta pod koberčekmi. Zatuchlinu necítite, ale cigarety áno? Ak auto pred vami vlastnil fajčiar, mali by ste myslieť na to, že cigaretový zápach tak ľahko z auta nedostanete. Pre rodiny s deťmi je takéto auto aj napriek výborným ostatným atribútom prakticky nepoužiteľné.

Na strane vodiča skontrolujte pedále a všetky kontrolky a tlačidlá. Auto s nízkym počtom kilometrov by nemalo mať nijakým spôsobom ošúchané pedále. Ak je pogumovanie na nich značne poškodené aj napriek kilometrom, znova môžete predpokaldať, že sa s vozidlom nezaobchádzalo šetrne.

Nezabudnite auto skúsiť naštartovať a obzrieť si, či všetky funkcie na palubovke nielen svietia, ale aj fungujú. Ak máte ráno problémy s námrazou, mali by ste zapnúť kúrenie a vyskúšať, za aký čas sa vie vozidlo vyhriať.

Ilustračné foto. Zdroj: Pexels

Pod kapotou

 

V tomto bode by ste sa mali primárne spoliehať na profesionála. Kontrola hadičiek a rôznych prepojení sa líši od modelu k modelu. Vy sa preto zamerajte na koróziu batérie a hadice alebo káble, ktoré vidíte odpojené. Skontrolujte kvapaliny vo vozidle, hlavne ich farbu. Problémový by mohol byť motorový olej alebo kvapalina v prevodovke.

Batériu pri spaľovacích motoroch môžete skontrolovať podľa svetelného indikátora. Tie však nie sú presné a nepovedia vám nič o jej celkovom stave, len či je momentálne nabitá. Skontrolovať jej stav vie každý mechanik alebo autoservis.

Batérii by ste sa mali venovať dôkladne hlavne v prípade, že ste sa rozhodli pre kúpu elektrického vozidla. Uistite sa, že pred testovacou jazdou bola plne nabitá. Zistíte tak jej reálne opotrebenie. Pri plug-in hybridoch sledujte displej, či správne fungujú rekuperačné systémy.