Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Batéria pre elektromobily CATL sa supernabíja rýchlosťou 1 km/s

Batéria pre elektromobily CATL sa supernabíja rýchlosťou 1 km/s
Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
30. 4. 2024
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Spoločnosť CATL minulý rok v lete predstavila lítium-železo-fosfátovú batériu Shenxing, ktorá dokáže pridať 400 kilometrov dojazdu len za 10 minút nabíjania. Ani nie o rok neskôr táto batéria už poháňa skutočné elektromobily. Tento rok spoločnosť zaviedla túto technológiu do ešte pôsobivejšej súpravy, ktorú nazýva ako Shenxing Plus. Táto batéria nielenže presiahne štvorciferný dojazd, ale za čas potrebný na toaletu a občerstvenie sa nabije na dojazd až 600 kilometrov.

Spoločnosť CATL už v roku 2022 predstavila batériu Qilin s prísľubom 1000 kilometrového dojazdu a super rýchleho 10-minútového nabíjania. Batéria Qilin však využíva nikel-mangán-kobalt (NMK) chémiu, zatiaľ čo novo predstavená batéria Shenxing Plus sa stáva prvou lítium-železo-fosfátovou (LŽF) batériou, ktorá prekonala hranicu dojazdu 1 000 km.

Chémia NMK aj LŽF sú verziami dobre známej lítium-iónovej batérie, ale NMK ponúka oproti LŽF vynikajúcu energetickú hustotu založenú na hmotnosti. Napriek tomu LŽF batérie získali dynamiku v dizajne elektromobilov kvôli ich ľahšie získavaným materiálom, tepelnej stabilite a dlhšej životnosti.

Pôvodná batéria Shenxing. Teraz spoločnosť CATL odhalila ešte výkonnejšiu verziu Plus.

Typické súpravy LŽF batérií majú hustotu energie v rozmedzí od 90 do 160 Wh / kg, ale spoločnosť CATL tvrdí, že jej nová LŽF batéria Shenxing Plus po prvýkrát prekračuje prahovú hodnotu 200 Wh / kg a dosahuje energetickú hustotu až 205 Wh / kg. To je stále menšia hustota v porovnaní s NMK batériami, vrátane 255 Wh / kg batérie Qilin. To znamená, že súprava Shenxing Plus bude vážiť viac pri rovnakej kapacite, no je to skvelý úspech, ktorý sľubuje spojiť najlepšie atribúty z oboch svetov.

Spoločnosť CATL vysvetľuje, že svoju vynikajúcu hustotu energie dosahuje kombináciou nových materiálov a štruktúry, pričom sa spolieha na 3D materiál v tvare včelieho plástu pre anódu a technológiu granulovanej gradácie pre katódu. Okrem zlepšenia hustoty energie, 3D voštinový materiál riadi expanziu objemu počas nabíjacích a vybíjacích cyklov. Jednodielne puzdro batériového článku, ktoré spoločnosť nazýva ako priemyselne prvé, ktoré optimalizuje využitie vnútorného priestoru, aby pomohlo dosiahnuť vysokú hustotu novej energie.

3D stvárnenie batérie Shenxing Plus umiestnenej pod podlahou osobného automobilu.

Dokonca aj 1 000-kilometrové batérie sa musia nakoniec nabiť a batéria Shenxing Plus aj v tomto smere vyniká. Ponúka totiž ešte rýchlejšie nabíjanie ako pôvodný model Shenxing. Dokáže tak poskytnúť až 600 km dojazdu za odhadovaných 10 minút nabíjania. Inými slovami, to je 1 km za sekundu nabíjania.

Výrobca pripisuje túto prevratnú rýchlosť nabíjania rýchlemu lítium-iónovému vodivému povlaku, pridaniu prvkov z prechodného kovu a novému nanometrovému zapuzdreniu na vytvorenie hladšieho a efektívnejšieho prenosu medzi anódovými a katódovými materiálmi. Rozšírenie nadprúdovej oblasti zaisťuje rýchle a bezpečné odvádzanie tepla pri vysokoprúdovom nabíjaní.

Spoločnosť CATL neuvádza, kedy by sa batérie Shenxing Plus mohli dostať do výroby, ale stojí za zmienku, že uviedla na trh originálnu batériu Shenxing len osem mesiacov po jej prvom predstavení vlani v auguste.