Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Supernal odhaľuje druhú generáciu svojho lietajúceho taxíka

Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
10. 1. 2024
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Komerčná odbočka spoločnosti Hyundai, firma Supernal, ktorá sa zaoberá elektrickými lietadlami, predstavila dizajn lietajúceho taxíka eVTOL (elektrický stroj s vertikálny vzletom a pristátím), ktorý podľa nej „stanoví zlatý štandard pre pokročilú leteckú mobilitu“. Spoločnosť Supernal na veľtrhu CES 2024 odhalila svoj prototyp druhej generácie S-A2, ktorý je postavený na novej architektúre leteckej konštrukcie.

Spoločnosť Supernal má oproti väčšine lídrov v oblasti eVTOL niekoľko obrovských výhod. Je dcérskou spoločnosťou automobilového kolosu s obrovskými príjmami a dobre zavedenými schopnosťami v oblasti veľkosériovej výroby. Ale napriek 600-člennému tímu sa zdá, že nepracuje takým tempom ako startupy ako Joby, Lilium alebo Archer.

Druhá generácia lietajúceho taxíka Supernal S-A2.

Zatiaľ čo tieto spoločnosti tvrdia, že ich cieľom je certifikovať lietadlá a uviesť ich do komerčnej prevádzky do roku 2025 (alebo 2026 v prípade spoločnosti Lilium), spoločnosť Supernal neočakáva, že bude v prevádzke skôr ako v roku 2028, a ešte stále nevykonala let s plnohodnotným prototypom. Tím dúfa, že sa mu to podarí niekedy v tomto roku. Pomalý postup by však mohol mať svoje výhody, najmä v oblasti, ako je táto, kde sa stále rokuje o predpisoch a kde je veľa neistoty.

Druhá generácia lietajúceho taxíka Supernal S-A2.

Tak či onak, štyri roky po tom, čo na veľtrhu CES 2020 predstavili model S-A1, prvý projekt Hyundai / Uber eVTOL, je tu nový päťmiestny lietajúci taxík, ktorý spoločnosť posúva smerom k sériovému modelu.

Model S-A2 trochu zjednodušuje konštrukciu pôvodného stroja. Zatiaľ čo pôvodný prototyp S-A1 používal zmes naklápacích a stacionárnych vztlakových vrtúľ rozmiestnených na pohonných podstavcoch na krídlach a na koncoch V chvosta, nový stroj úplne upúšťa od chvostových vrtúľ a namiesto nich používa osem naklápacích rotorov, ktoré sú zavesené na podstavcoch na krídlach.

Druhá generácia lietajúceho taxíka Supernal S-A2.

Predné rotory sa nakláňajú smerom nahor, zadné sa nakláňajú smerom nadol, takže pri pohybe smerom k horizontálnej polohe pri cestovnom lete sa z predného radu stávajú ťahacie vrtule a zo zadného radu zasa tlačné. Maximálna rýchlosť je udávaná na približne 200 km / h a dolet sa zatiaľ zdá byť sklamaním. Spoločnosť Supernal neuvádza priame tvrdenie o dolete, ale hovorí, že lietadlo je navrhnuté na krátke prelety cez mesto v dĺžke najviac 64 kilometrov. Tvrdí, že hluk pri vertikálnom vzlete bude približne 65 dB, čo je na úrovni zvuku umývačky riadu.

Druhá generácia lietajúceho taxíka Supernal S-A2.

Podvozok sa ťahá od nosa kabíny až dozadu za krídla a vytvára tak trojbodový systém kolies. Štyria cestujúci vzadu budú mať k dispozícii veľké horné a dolné okná na výhľad a pilot bude môcť pri priblížení vidieť pomerne veľký kus pristávacej plochy, hoci hlavne do strán.

„Od tohto bodu vyvinieme tento koncept do revolučného komerčného produktu,“ hovorí Ben Diachun, hovorí technický riaditeľ spoločnosti Supernal.

Druhá generácia lietajúceho taxíka Supernal S-A2.