Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

ZF odhaľuje najkompaktnejší elektromotor bez magnetov na svete

ZF odhaľuje najkompaktnejší elektromotor bez magnetov na svete
Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
13. 9. 2023
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Niekoľko výrobcov z celého sveta tvrdo pracuje na inováciách a zdokonaľovaní elektromotorov bez magnetov, aby sa stali životaschopnejšou možnosťou pre rýchlo rastúci priemysel elektrických vozidiel. Spoločnosť ZF Friedrichshafen sa rozhodla pre vlastnú jedinečnú konfiguráciu. Integráciou svojho indukčného vysielača do samotného rotora šetrí priestor a vytvára mimoriadne kompaktný elektromotor bez magnetov, ktorý údajne funguje porovnateľne so synchrónnymi motormi s permanentnými magnetmi (PSM), ktoré dominujú v súčasných elektrických vozidlách.

Výmenou magnetov na rotore motora za elektrické cievky môžu výrobcovia eliminovať náklady, ekologické škody a potenciálne narušenie dodávateľského reťazca spojeného s ťažbou materiálov vzácnych zemín potrebných pre tieto magnety. Tradičné konštrukcie bez magnetov však zavádzajú pridané fyzikálne prvky potrebné na prívod elektrického prúdu do cievok rotora, čím sa zvyšuje veľkosť a hmotnosť a zároveň sa zvyšuje trenie a potenciálne opotrebovanie. Výrobcovia elektrických vozidiel majú teda tendenciu ísť cestou najmenšieho odporu, spoliehajúc sa na motory s permanentnými magnetmi.

Bezkontaktná indukcia je jedným zo sľubných riešení, ktoré posiela elektrinu do cievok rotora bez dodatočných fyzických prvkov, čím sa eliminujú ich nevýhody. Na podporu tohto systému spoločnosť ZF integrovala svoj indukčný vysielač do hriadeľa rotora v strede cievok, čím sa eliminovalo ďalších 90 milimetrov axiálneho priestoru. Takýto kompaktnejší elektromotor bez magnetov tak údajne ponúka hustotu výkonu a krútiaceho momentu. porovnateľné s PSM.

Spoločnosť ZF Friedrischshafen odhaľuje prvé detaily svojho induktívneho excitovaného synchrónneho motora v rotore (I2SM).

Spoločnosť ZF nazýva tento dizajn ako In-Rotor Inductive Excited Synchronous Motor (I2SM) a myšlienkou je, že automobilka by mohla nahradiť PSM týmto novým typom motora bez toho, aby obetovala čokoľvek z hľadiska krútiaceho momentu alebo výkonu. Spoločnosť ďalej tvrdí, že pri nepretržitej vysokorýchlostnej prevádzke, napríklad pri jazde po diaľnici, bude I2SM fungovať efektívnejšie ako PSM.

No na konkrétne špecifikácie, ako sú rozmery, hmotnosť a výstupné čísla si ešte budeme musieť počkať. Spoločnosť ZF zatiaľ hovorí, že plánuje pokračovať vo vývoji smerom k produkcii s cieľom integrovať jednotky I2SM do 400-V a 800-V elektrických pohonných platforiem pre dodávky výrobcom osobných a úžitkových vozidiel. Svoju počiatočnú prácu na I2SM odhalila na tohtoročnej výstave IAA Mobility v Mníchove.