Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Nanokompozitná kremíková anóda sľubuje zvýšenie dojazdu a 10-minútové nabíjanie elektromobilu

Nanokompozitná kremíková anóda sľubuje zvýšenie dojazdu a 10-minútové nabíjanie elektromobilu
Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
12. 4. 2023
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Výskum a vývoj kremíkových anód batérií prebieha už dlhé roky, no väčšina prelomových objavov sa dosiahla len na laboratórnej úrovni. V posledných rokoch sa však táto technológia posúva smerom ku komercializácii a spoločnosť Sila, ktorá vyrába materiály pre batérie v Silicon Valley, tento mesiac oznámila, že jej anóda Titan Silicon je už k dispozícii. Nová anóda sa už má objaviť v pripravovanom plne elektrickom vozidle Mercedes-Benz triedy G a sľubuje potenciál zvýšenia dojazdu až o 20 % a potenciálne dramatické skrátenie času nabíjania len 10 minút.

Spoločnosť Sila nedávno oznámila dostupnosť Titan Silicon a označila túto technológiu za vysoko výkonný nanokompozitný kremík, ktorý je navrhnutý tak, aby v masovom meradle nahradil bežné grafitové anódy. Odhaduje, že technológia alternatívnej anódy by mohla zvýšiť kapacitu batérie natoľko, aby sa zvýšil dojazd elektrických vozidiel až o 20 %. Spoločnosť verí, že budúce iterácie by mohli tento nárast zdvojnásobiť.

Pokiaľ ide o rýchlejšie nabíjanie, spoločnosť Sila uvádza čas nabíjania už od 20 minút z 10 na 80 % kapacity. To neznie o nič rýchlejšie ako batérie súčasnej generácie, no spoločnosť tvrdí, že jej 20-minútový čas by predstavoval zlepšenie pre batériové súpravy, ktorým v súčasnosti trvá 60 minút na nabitie rovnakého rozdielu. Verí, že v budúcnosti sa jej podarí znížiť túto hodnotu na polovicu, teda na 10 minút.

Spoločnosť Sila tiež poukazuje na to, že Titan Silicon je na trhu osvedčený materiál, ktorý nahrádza grafitovú anódu a ktorý sa už používa vo fitness náramku Whoop 4.0 bez obrazovky, ktorý inzeruje štvor- až päťdňovú výdrž batérie. Plánuje sa tiež, že táto technológia sa bude používať vo flotile elektrických vozidiel Mercedes-Benz, počnúc plne elektrickým Mercedesom triedy G, ktorý bol prvýkrát odhalený v roku 2021.

Nanokompozitná kremíková anóda sľubuje zvýšenie dojazdu a 10-minútové nabíjanie elektromobilov.

Niekoľko mesiacov po odhalení konceptu EQG z roku 2021, ktorý bol predobrazom pripravovaného batériového vozidla s pohonom 4x4, Mercedes v máji 2022 oznámil, že sériová verzia bude vybavená anódovou technológiou Sila. Nemecký výrobca luxusných automobilov prvýkrát nadviazal strategické partnerstvo so spoločnosťou Sila v roku 2019 a verí, že nanokompozitná kremíková anóda prinesie 20 až 40-percentné zvýšenie hustoty energie batérie, ktorá môže na úrovni článku dosiahnuť úroveň až 800 Wh/l. Spoločnosti plánujú uviesť na trh EQG s predĺženým dojazdom a anódami Sila v polovici desaťročia.

Spoločnosť Sila oznámila dostupnosť Titan Silicon tento mesiac po tom, čo dosiahla míľnik v oblasti škálovania a dokončila vývoj nového zariadenia vo svojom výrobnom závode v Moses Lake v štáte Washington. S masovou výrobou v tomto zariadení začne v druhej polovici roka 2024, pričom do piatich rokov plánuje vyrobiť dostatok anódového materiálu na pohon jedného milióna elektrických vozidiel.

Anóda Titan Silicon je riešenie navrhnuté tak, aby fungovalo s akýmkoľvek typom formy batériového článku, valcovým, vreckovým alebo prizmatickým, a aby sa dalo elegantne integrovať do systémov na výrobu batérií. Je navrhnutá tak, aby sa dala použiť na úplnú alebo čiastočnú náhradu grafitu, v závislosti od výkonnostných cieľov článku alebo výrobcu automobilov a časového rámca vývoja produktu.