Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Jednorazový motorizovaný dron na prepravu ťažkého nákladu

Jednorazový motorizovaný dron na prepravu ťažkého nákladu
Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
5. 1. 2024
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Letecká a kozmická spoločnosť Silent Arrow získala od AFWERX, inovačného oddelenia Výskumného laboratória amerických leteckých síl (Air Force Research Laboratory) zákazku na vývoj motorizovanej verzie svojho bezpilotného dronu GD-2000 pre prepravu ťažkého nákladu s dlhým doletom, ktoré dokáže preletieť až 300 námorných míľ (560 kilometrov).

Spoločnosť Silent Arrow sa preslávila vývojom série vojenských a civilných autonómnych klzákov schopných uniesť až 680 kilogramov nákladu. Tieto bezpilotné drony sú navrhnuté tak, aby ich mohli prepravovať dopravné lietadlá alebo vrtuľníky, zhodiť ich, aby potom roztiahli krídla a plachtili na miesto určenia v katastrofických alebo bojových zónach. Sú tiež navrhnuté tak, aby boli jednorazové a sú teda dostatočne lacné na výrobu.

Je to zaujímavý dizajn, ale chýba mu dlhý dolet. Napríklad model GD-200 môže po vysadení z dopravného lietadla Lockheed Martin C-130, Boeing C-17 alebo Airbus A400M preletieť len asi 35 námorných míľ (65 kilometrov). V prípade nového modelu dronu CLS-300 spoločnosť dúfa, že tento dolet sa desaťnásobne zvýši pomocou motorovej tlačnej vrtule, ktorá bude pohybovať strojom s hranatým „skriňovým“ telom.

Umelecký koncpet jednorazového motorizovaného dronu na prepravu ťažkého nákladu SIlent Arrow CLS-300.

Okrem väčšieho doletu spoločnosť Silent Arrow uvádza, že motorizovaná konfigurácia umožní dronu CLS-300 samostatný štart z neupravených vzletových a pristávacích dráh, lodí a iných platforiem. Stále je pritom lacný na výrobu a je navrhnutý na jedno použitie.

„Chceli by sme poďakovať US Air Force, AFWERX, AFRL a našim zákazníckym organizáciám a koncovým používateľom v letectve za dôveru pri udelení tohto prevratného programu,“ povedal Chip Yates, zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Silent Arrow. „Tešíme sa na skrátený časový harmonogram s testami pohonu v prvej polovici roka 2024, po ktorých budú nasledovať letové testy v druhej polovici roka 2024, aby sme mohli rýchlo dodať túto kritickú schopnosť bojovníkom pôsobiacim v ohrození, ako aj humanitárnym organizáciám a organizáciám na pomoc pri katastrofách, ktoré slúžia ľuďom v núdzi.“