Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Hybridné elektrické lietadlo Eel si pripísalo rekord vo vytrvalostnom lete

Hybridné elektrické lietadlo Eel si pripísalo rekord vo vytrvalostnom lete
Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
15. 12. 2023
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Hybridy by mohli mať vo vzduchu takmer rovnaký potenciál ako na zemi. Spoločnosť Ampaire hovorí, že inteligentné hybridné hnacie ústrojenstvo prvej generácie v jej demonštračnom modeli Electric Eel znižuje spotrebu paliva o 50 až 70 %. A teraz sa dokonca podarilo zaznamenať svetový rekord vo výdrži.

Nie je to také intuitívne ako pri autách, kde schopnosť hybridu zbierať brzdnú energiu v premávke na zastavenie a rozjazd má obrovský rozdiel v celkovej spotrebe paliva. Lietadlá, samozrejme, majú tendenciu nechať bežať svoje motory viac-menej konštantnou rýchlosťou počas celého letu.

Spoločnosť Ampaire však hovorí, že akonáhle začleníte hybridné hnacie ústrojenstvo, môžete mať oveľa menší, efektívnejší a menej výkonný spaľovací motor a jednoducho zapnúť elektrickú asistenciu, keď potrebujete zvýšiť ťah na vzlet, pristátie alebo rýchlu akceleráciu. Môžete tiež spustiť leteckú verziu regeneratívneho brzdenia za predpokladu, že vaše elektrické a spaľovacie pohonné jednotky majú oddelené vrtule, aby ste pri spomalení rekuperovali časť energie.

Demonštračné hybridné lietadlo Ampaire Electric Eel.

To je aj prípad demonštračného lietadla Electric Eel, ktoré vďaka svojmu dvojchvostovému darcovskému lietadlu Cessna 337 Skymaster je poháňané tlačnou zadnou vrtuľou aj tradičnou nosovou vrtuľou. Tieto dve pohonné jednotky sú úplne oddelené a fungujú paralelne.

O novej generácii Electric Eel spoločnosť Ampaire hovorí, že plánuje spustiť paralelné sériové usporiadanie, v ktorom bude kombinovaný systém hybridného motora poháňať zadnú vrtuľu a tiež posielať energiu do elektrického motora nosovej vrtule. To umožní už spomínané regeneratívne vzduchové brzdenie, no zároveň to umožní benzínovému motoru nabiť batériu počas letu. Electric Eel súčasnej generácie sa musí medzi letmi nabíjať v hangári, no lietadlo novej generácie bude mať oveľa väčšiu flexibilitu pri prevádzke len na palivo, ak nie je k dispozícii žiadne nabíjanie.

Demonštračné hybridné lietadlo Ampaire Electric Eel.

Súčasné lietadlo však vo svojej demonštračnej fáze dosahuje niekoľko pôsobivých úspechov, pričom spaľuje oveľa menej paliva ako štandardná Cessna a tiež znižuje údržbu odhadom o 25 až 50 %. A teraz je stanovené to, o čom spoločnosť verí, že je to vytrvalostný rekord pre hybridné lietadlo, s letom trvajúcim „presne 12 hodín“ s viac ako dvomi hodinami rezervného paliva a nedotknutej batérie.

Hybridné lietadlo Electric Eel preletelo počas letu 2 213 kilometrov, čo bolo jednoduché krúženie nad letiskom Camarillo v Kalifornii. Dolet aj vytrvalosť však hravo prekonali päť hodín a 1 200 kilometrov podľa štandardnej špecifikácie Cessna Skymaster.

Dolet a vytrvalosť zostávajú obrovskými výzvami pre plne elektrické lietadlá a tak je tu miesto pre hybridný pohon, ktorý bude pôsobiť ako prechodný krok, ktorý výrazne zníži spotrebu paliva a tvorbu emisií.

Demonštračné hybridné lietadlo Ampaire Electric Eel.