Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

„Agenti“ s umelou inteligenciou prekonajú ľudské zdravotné sestry

Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
25. 3. 2024
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Spoločnosť NVIDIA spolupracuje s firmou Hippocratic AI na vývoji „agentov zdravotnej starostlivosti“, ktorí sú poháňaní umelou inteligenciou. Títo digitálni agenti už pritom preukázali, že v konkrétnych úlohách prekonávajú iné veľké jazykové modely (Large Language Model – LLM) a dokonca aj ľudské zdravotné sestry.

Nie je žiadnym tajomstvom, že zdravotníctvo čelí nedostatku pracovnej sily. To znamená, že nie je možné zabezpečiť správny počet ľudí so správnymi zručnosťami na správnych miestach, aby sa poskytovali správne služby pacientom.

Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) odhaduje, že do roku 2030 bude chýbať 10 miliónov zdravotníckych pracovníkov, väčšinou v krajinách s nízkymi a strednými príjmami. Nedostatok však už pociťujú aj vidiecke a odľahlé oblasti v krajinách s vysokými príjmami, ako sú USA a Austrália. Spoločnosť NVIDIA, ktorá chce údajne riešiť globálnu krízu v oblasti zdravotníctva, nedávno oznámila partnerstvo so spoločnosťou Hippocratic AI s cieľom vyvinúť generatívnych „zdravotníckych agentov“ poháňaných umelou inteligenciou.

„S generatívnou umelou inteligenciou máme príležitosť riešiť niektoré z najnaliehavejších potrieb zdravotníckeho priemyslu,“ povedal Munjal Shah, spoluzakladateľ a generálny riaditeľ Hippocratic AI. „Môžeme pomôcť zmierniť rozšírený nedostatok personálu a zlepšiť prístup k vysokokvalitnej starostlivosti. To všetko pri zlepšovaní výsledkov pre pacientov. Technologický balík NIVIDIA je rozhodujúci pre dosiahnutie rýchlosti a plynulosti konverzácie potrebnej na to, aby si pacienti prirodzene vybudovali emocionálne spojenie so zdravotníckymi agentmi na báze generatívnej inteligencie našej spoločnosti.“

NVIDIA sa spojila s Hippocratic AI na vývoji zdravotníckych agentov poháňaných umelou inteligenciou.

Agenti stavajú na Polaris, veľkom jazykovom modeli spoločnosti Hippocratic AI, zameranom na bezpečnosť, ktorý je prvým navrhnutým pre rozhovory medzi pacientmi a umelou inteligenciou v reálnom čase. Polaris s „konštelačným systémom“ s biliónovým parametrom kombinuje primárneho LLM agenta, ktorý umožňuje ústretovú konverzáciu s pacientom, a niekoľko špecializovaných podporných agentov. Tí sa zameriavajú na zdravotné úlohy vykonávané zdravotnými sestrami, sociálnymi pracovníkmi a odborníkmi na výživu s cieľom zvýšiť bezpečnosť a znížiť chybovosť umelej inteligencie. Agenti sú pripojení k mikroserverom NVIDIA Avatar Cloud Engine (ACE) a používajú systém NVIDIA Inference Microservice alebo NIM na odvodzovanie a rozpoznávanie reči s nízkou latenciou.

Mimoriadne nízka latencia je kľúčom k poskytovaniu platformy, ktorá pacientom umožňuje nadviazať prirodzené a citlivé spojenie s agentmi umelej inteligencie, s ktorými interagujú. Spoločnosť Hippocratic AI spolupracuje s NVIDIA na pokračovaní zdokonaľovania svojej technológie, aby to mohla poskytnúť.

„Hlasovo orientovaní digitálni agenti poháňaní generatívnou umelou inteligenciou môžu nastoliť vek hojnosti v zdravotníctve, ale iba vtedy, ak táto technológia reaguje na pacientov tak, ako by reagovali ľudia,“ povedala Kimberly Powell, viceprezidentka Healthcare v NVIDIA. „Tento typ zapojenia si bude vyžadovať neustálu inováciu a úzku spoluprácu so spoločnosťami, ako je Hippocratic AI, ktoré vyvíjajú špičkové riešenia.“

Príklad zdravotníckeho agenta s generatívnou umelou inteligenciou od spoločnosti Hippocratic AI.

Spoločnosť Hippocratic AI už otestovala schopnosti technológie Polaris a najala sestry a lekárov s licenciou v USA, aby vykonali komplexné konverzačné hodnotenia systému vydávaním sa za pacientov. Spoločnosť tvrdí, že v porovnaní s modelmi OpenAI ChatGPT-4 a LLaMA-2 70B a zdravotnými sestrami z mäsa a kostí, ich model Polaris prekonal, pokiaľ ide o bezpečnostné štandardy. Výsledky sú dostupné v úložisku s otvoreným prístupom arXiv.

Oznámenie, že spoločnosti Hippocratic AI a NVIDIA spolupracujú pri vývoji zdravotníckych agentov poháňaných umelou inteligenciou môže vyvolať kontroverzné pocity. Je dôležité mať na pamäti, že prinajmenšom v tomto štádiu sa zdravotnícki agenti obmedzujú na rozhovory s pacientmi telefonicky alebo videom, aby pomohli pacientom s vecami, ako je hodnotenie zdravotných rizík, manažment chronických ochorení, predoperačné kontroly a kontroly po prepustení. V tomto smere môže umelá inteligencia napredovať vysokou rýchlosťou.

No stále existuje veľa iných ošetrovateľských činností, kde umelá inteligencia zatiaľ nemôže nahradiť živého zdravotníckeho pracovníka. Umelá inteligencia by však mohla zlepšiť vedenie lekárskych záznamov a kvalitu služieb z hľadiska efektívnosti a potenciálne aj bezpečnosti a znížiť tak pracovné zaťaženie ľudských kolegov, ktorí budú mať viac času sa venovať iným veciam.