Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Najnovšie údaje ukazujú, že technológie autonómnych vozidiel rýchlo napredujú

Najnovšie údaje ukazujú, že technológie autonómnych vozidiel rýchlo napredujú
Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
3. 2. 2017
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Keď príde na autonómne vozidlá, jednou z najhlavnejších otázok je ich bezpečnosť. Ľudia nechcú tak ľahko dať svoj život do rúk automobilu bez vodiča, dokiaľ nebude technológia maximálne spoľahlivá. Viaceré firmy tak tak vyslali svoje autonómne vozidlá na cesty, po ktorých počas testovania prešli milióny kilometrov. Nové údaje pritom ukazujú, že tieto dlhodobé testy prinášajú výsledky a od roku 2015 do roku 2016 sa znížil počet situácií, kedy sa do autonómnej jazdy musel zapojiť ľudský vodič.

Jedným z najčastejších ukazovateľov testovania technológií pre autonómne vozidlá je to, ako často musí ľudský vodič prevziať kontrolu od autonómneho riadiaceho softvéru. Spoločnosť Google a jeho projekt Waymo to opisuje ako prirodzenú súčasť procesu testovania, pretože to pomáha identifikovať situácie, kedy autonómny softvér nevie, čo má robiť a núti vodiča, aby prevzal nad vozidlom kontrolu.

Na základe posledných správ z Úradu pre motorové vozidlá (DMV) v Kalifornii začína počet situácií, ktoré sú pre autonómne systémy neprehľadné, klesať rapídnym tempom. Napríklad v minulom roku autonómne vozidlá Waymo prešli počas testov 1 023 330 kilometrov a týchto situácií nastalo len 124. Pre porovnanie, počas testovania v roku 2015 prešli tieto vozidlá 698 989 kilometrov, zatiaľ čo vodič musel prevziať kontrolu nad vozidlom v 341 prípadoch.

Ilustračné foto: Google Waymo

Ide teda o výrazné zlepšenie a podľa Google sa to bude zlepšovať aj pri testoch autonómnych vozidiel v náročných mestských situáciách, ako je zdieľanie cesty s cyklistami alebo viacprúdové križovatky. V momente kedy vozidlo odovzdá riadenie ľudskému vodičovi, tím vývojárov dokáže extrahovať dáta, aby dokázali pripraviť stovky rôznych scenárov pre ďalšie simulácie.

Veľké pokroky v testovacom programe zaznamenali aj iné spoločnosti. Ford zaznamenal len tri situácie, kedy autonómny softvér musel odovzdať riadenie vodičovi na úseku dlhom 950 kilometrov. Automobilka BMW mala iba jednu takúto situáciu na kalifornských cestách v roku 2016m kedy autonómne vozidlo prešlo vzdialenosť 1027 kilometrov.

Hoci autonómne vozidlá ešte nie sú pripravené na naozaj samostatnú jazdu bez zásahu vodiča, tento pokrok vo vývoji autonómnych technológií naznačuje, že budúcnosť automobilov bez volantov nemusí byť až tak vzdialená.