Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Nadzvukové lietadlo novej generácie má za sebou prvý let

Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
28. 3. 2024
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Prvé súkromné nadzvukové lietadlo od ukončenia prevádzky lietadla Concorde pred dvadsiatimi rokmi vzlietlo do vzduchu. Nadzvukový demonštrátor XB-1, za ktorým stojí spoločnosť Boom, absolvoval 22. marca svoj prvý let na letisku Mojave Air & Space Port v kalifornskom meste Mojave.

Keď 6. novembra 2003 pristál posledný Concorde, nezdalo sa to len ako koniec jednej éry, ale aj ako veľký technologický krok späť. Bol to vzácny príklad toho, že svet prišiel o cennú schopnosť, keď sa upustilo od komerčnej nadzvukovej leteckej dopravy bez toho, aby ju niekde niečo nahradilo.

Nadzvukový demnoštrátor Boom XB-1.

Dnes NASA a viaceré súkromné spoločnosti pracujú na projektoch, ktorých cieľom je obnoviť leteckú dopravu rýchlejšiu ako zvuk, ktorá bude nielen prepravovať cestujúcich a náklad, ale bude aj ekologická a ekonomicky uskutočniteľná. To druhé je zdvorilý spôsob, ako povedať, že dúfajú, že to bude zarábať peniaze.

S hlavným skúšobným pilotom Billom „Docom“ Shoemakerom vzlietol demonštrátor XB-1 na neambiciózny prvý let, ktorý mal v podstate ukázať, že lietadlo bude lietať a nebudú pri tom z neho odpadávať kúsky.

Nadzvukový demnoštrátor Boom XB-1.

Za ním nasledoval testovací pilot Tristan „Geppetto“ Brandenburg v stíhacom lietadle T-38, aby pozoroval let a potvrdil výšku a rýchlosť. Demonštrátor XB-1 s dĺžkou 19 metrov a rozpätím krídel 6 metrov pritom dosiahol výšku 2 170 metrov a rýchlosť až 238 uzlov (440 km / h) vďaka sile troch motorov GE J85-15, ktoré generujú maximálny ťah 12 300 libier (približne 5 580 kg).

Nadzvukový demnoštrátor Boom XB-1.

Podľa spoločnosti Boom sa po potvrdení aerodynamických vlastností a letovej spôsobilosti XB-1-tky bude zvyšovať rýchlosť, až kým pri neskorších testoch neprekročí rýchlosť Mach 1. Inovácie v XB-1 pritom zahŕňajú systém videnia s rozšírenou realitou, digitálne optimalizovanú aerodynamiku, konštrukciu z uhlíkových kompozitov a vstupy nadzvukového vzduchu, ktoré spomaľujú prichádzajúci vzduch na podzvukovú rýchlosť, čo umožňuje, aby lietadlo poháňali bežné prúdové motory.

Nadzvukový demnoštrátor Boom XB-1.

Účelom demonštrátora XB-1 je pomôcť vyvinúť technológiu, ktorá bude začlenená do nadzvukového prúdového lietadla spoločnosti Overture, ktoré by malo prepravovať až 80 cestujúcich rýchlosťou Mach 1,7.