Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Najväčšie lietadlo na svete dopraví masívny náklad na provizórne pristávacie dráhy

Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
18. 3. 2024
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Nákladné lietadlo Radia Windrunner s dĺžkou až 108 metrov je určené na prepravu nákladu, ktorý je príliš veľký na prepravu po cestách, na krátke, provizórne pristávacie dráhy v nerovnom teréne. Prekonáva tak majestátne 84-metrové nákladné lietadlo Antonov An-225 Mriya, ktoré bolo zničené počas ruskej invázie na Ukrajine.

S výnimkou Veľkého hadrónového urýchľovača neexistuje stroj s jednotlivými časťami väčšími ako majú dnešné mamutie veterné turbíny. Niektoré pobrežné turbíny sa napríklad stavajú s lopatkami dlhými viac ako 140 metrov. Jedným z dôvodov, prečo sa na suchu nedostanú na miesto, je to, že je takmer nemožné po ceste prepravovať lopatky takejto veľkosti.

No pri veternej energii na veľkosti skutočne záleží, kedy je plocha turbíny kľúčovým faktorom v tom, koľko obnoviteľnej energie môže získať. Špičky lopatiek zachytávajú väčšiu plochu ako časti najbližšie k náboju, takže s každým pridaným kúskom dĺžky sa dá dosiahnuť neúmerné zvýšenie efektívnej plochy. Ak by veterné turbíny na pevnine mohli začať používať lopatky veľkosti takmer tých, ktoré sa používajú na mori, mohli by sa získať viac veternej energie pri nižších nákladoch.

Najväčšie nákladné lietadlo na svete Radia Windrunner.

To je aj myšlienka nákladného lietadla Radia Windrunner, prepravného riešenia, na základe ktorého by sa mohla dať navrhnúť celá výrobná operácia turbíny, pretože je úplne zamerané na prepravu absolútne kolosálnych lopatiek turbín.

Lietadlo Radia Windrunner má dĺžku až 108 metrov a jeho rozpätie krídiel je až 80 metrov. S výškou 24 metrov síce nie je vyššie ako Airbus A380, ale jeho výklopná predná časť s kabínou vyvýšenou priamo v hornej časti trupu umožňuje lietadlu prepravovať náklad s dĺžkou až 105 metrov a priemerom až 7,3 metra.

Najväčšie nákladné lietadlo na svete Radia Windrunner.

Maximálna úžitková hmotnosť je pritom neuveriteľných 72 575 kilogramov a maximálny dolet je okolo 2 000 kilometrov. Objem nákladného priestoru sa pohybuje okolo 8 200 m3, čo je sedemkrát viac ako malo lietadlo Antonov.

Ide o to, že pristávaciu dráhu umiestnite čo najbližšie k vášmu výrobnému závodu na lopatky turbín a ďalšiu priamo na mieste veternej elektrárne. Lopatku by ste naložili priamo do lietadla z továrne a podobne by ste ju namontovali takmer rovno zo zadnej časti lietadla.

Najväčšie nákladné lietadlo na svete Radia Windrunner.

Na uľahčenie tohto procesu je lietadlo Windrunner navrhnuté tak, aby vzlietla a pristávalo na relatívne krátkej pristávacej dráhe dlhej 1 800 metrov. Typické, oveľa menšie dopravné lietadlo pre cestujúcich pritom zvyčajne používa dráhu o 30 až 110 % dlhšiu.

Navyše, za predpokladu, že veľa veterných elektrární bude vybudovaných v otvorenej rovinatej krajine, je lietadlo Windrunner navrhnuté tak, aby fungovalo na „polopripravených pristávacích dráhach“. To znamená jednoducho na ploche, ktorá bola vyčistená od skál, kríkov, stromov a iných prekážok.

Najväčšie nákladné lietadlo na svete Radia Windrunner.

Spoločnosť Radia na tento účel zrejme získala 104 miliónov USD a odhaduje, že väčšie turbíny, ktoré sprístupní pre vývojárov veternej energie na pobreží, by mohli znížiť ich náklady na výrobu čistej energie až o 35 %. Veterné elektrárne tiež budú životaschopné v oveľa širšom spektre lokalít. Spoločnosť zjavne verí, že bude mať svoje nákladné lietadlo Windrunner postavené, otestované a certifikované v priebehu približne štyroch rokov.

Najväčšie nákladné lietadlo na svete Radia Windrunner.