Rusi pracujú na koncepte obrieho nákladného lietadla s veľmi nízkou výškou letu
- Autor:
- Roman Mališka
- Zverejnené:
- 2. 2. 2017
- Hodnotenie:
- Už ste hlasovali.
Ruský Centrálny AeroHydrodynamický Inštitút (CAGI) vyvíja koncept veľkého transportného lietadla pre medzinárodné letové trasy, ktoré dokáže prepraviť až takmer 500 ton nákladu uloženého v zmiešanom krídle, ktoré kombinuje krídlo a trup lietadla.
Nový koncept nákladného lietadla je navrhnutý pre let v nadmorskej výške medzi tromi a 12 metrami nad vodou alebo zemou. Ide o takzvané Groud Effect Vehicle (GEV), ktoré využíva krátke a široké krídla pre zachytenie vrstvy vzduchu medzi spodkom lietadla a krajinou pod ním. Počas jeho letu sa produkujú vzdušné víry a spodný prievan, čím vzniká menší odpor pri veľmi nízkych nadmorských výškach. Vďaka tomu sú GEV lietadlá schopné prepraviť ťažký náklad s menšou spotrebou paliva.
V prípade ruského konceptu transportného lietadla od CAGI slúžia široké krídla zároveň aj ako vnútorný priestor pre uloženie nákladu. Ak sa toto lietadlo niekedy dostane do výroby, bude schopné vzletu a pristátia na bežných pristávacích dráhach, pričom dokáže previezť štandardizované nákladné kontajneri. Tie sa do lietadla dopravia cez krídlové dvere na nábežnej hrane tela a krídla.
Centrálna časť lietadla sa skladá z kokpitu a nádrže pre uloženie kryogénne skvapalneného zemného plynu. Toto netradičné palivo vývojári zvolili pre jeho vlastnosti, pretože je ľahšie a horí čistejšie, s oveľa vyššou účinnosťou a bezpečnosťou, ako je tomu u štandardných leteckých pohonných hmotách.
Koncept tohto transportného lietadla v súčasnej dobe prechádza podzvukovými testami v aerodynamickom tuneli za použitia modelu pre simuláciu vzletov, pristátí a letovej hladiny. Počas testov sa pod model umiestnila kovová stena, ktorá generovala vplyv blízkosti zeme. Konštruktéri z CAGI tvrdia, že model preukázal stabilitu v lete ako pri použití steny, tak aj bez nej.