Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Šikovný mestský elektromobil BMW i3 pre každú príležitosť

Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
29. 6. 2017
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Nielen elektrobicykle, ale aj elektromobily sa už začínajú hlásiť k životu aj na Slovensku. Rozvíja sa nám sieť nabíjacích staníc pre ne, štát sľúbil nejakú tú finančnú podporu, a na výber je už viacero modelov. Elektromobil od nemeckého koncernu BMW si mohli ľudia naživo pozrieť aj na výstave TechFest v Bratislave. A nepochybne ich zaujal nielen jeho dizajn.

Celé sa to začalo hybridnými automobilmi. Koncerny asi nechceli hneď skočiť rovnými nohami do elektromobilov, a tak viaceré z nich začali k bežným motorom pridávať aj elektromotor. Takto sa objavili na cestách i prvé hybridné vozidlá, ktoré pomáhajú šetriť spotrebu pohonných hmôt. Tie sú pritom stále k dispozícii aj dnes, už aj vo verziách Plug-In Hybrid. Príkladom je i model BMW i8.

„I8čka je Plug-in Hybrid. Zadnú nápravu poháňa benzínový motor, prednú nápravu poháňa elektromotor,“ hovorí pán Maroš Hačko, BMW.

Oveľa viac výhod si ale prinášajú automobily, ktoré na benzínový či dieselový motor úplne zanevreli. Znamená to, že vpred ich posúva len elektromotor. Dôkazom toho je aj elektromobil BMW i3, ktorý je navrhnutý ako vozidlo do mestskej premávky pre každodenné použitie. Tomu zodpovedá i jeho dojazd.

„Podľa NEDC cyklu sa udáva dojazd 300 kilometrov. Samozrejme BMW prezentuje skôr ten reálny dojazd, ktorý sa pohybuje okolo 200 kilometrov. Samozrejme či to bude viac alebo o niečo menej, to už do značnej miery závisí od daného vodiča.“

Dojazd sa dá ovplyvniť aj vďaka tomu, že riadenie je v i3jke vyriešené jednou nohou. Vodič teda prakticky nepoužíva brzdu, ale brzdi pomocou takzvanej rekuperácie, ktorá predlžuje životnosť nabitej batérie.

„Keď vy úplne pustíte plynový pedál, rozsvietia sa hneď aj brzdové svetlá, pretože tá rekuperácia je taká intenzívna, ktorá sa rovná takému normálnemu brzdeniu. Samozrejme v i3jke je aj brzda, ale tá je viac menej používaná na núdzové situácie.“

Tento systém riadenia elektromobilu s jednou nohou dostane pritom vodiča do krvi veľmi rýchlo.

„Prakticky prvých pár kilometrov a človek si zvykne na to, že pri spomaľovaní nepúšťa ten plynový pedál okamžite, ale reguluje si tú rýchlosť intenzitou zošliapnutia toho plynového pedálu.

Mestský elektromobil BMW i3.

Výhodou elektromobilu BMW i3 je aj to, že využíva maximálny krútiaci moment už od nulových otáčok, vďaka čomu má dynamickejšie jazdné vlastnosti, ako modely áut s bežným motorom.

„Zrýchlením 7,7 sekundy z 0 na 100 kilometrov len to auto dokazuje, že dá sa to porovnať s vozidlom, ktoré má silnejší motor, či už benzínový alebo dieselový.“

Elektromobil je aj inak skonštruovaný. Vďaka elektrickému pohonu sa odbúrala prevodovka a batérie v i3jke sú zabudované v podlahe. To sa odrazilo aj na životnom priestore v aute ako takom.

„To znamená i3jka zvonku vyzerá síce ako malé vozidlo, ale ten priestor je tam naozaj dostatočne veľký. Nie je to len nejaká kabelka do mesta.“

Elektromobil sa tiež vyznačuje tichou jazdou, a tak sa môže stať, že si ho nepozorný chodec nevšimne. Aj na to má však automobilka odpoveď.

„BMW ponúka v doplnkovej výbave akustickú ochranu chodcov. To znamená je to auto počuť pri nižších rýchlostiach, hlavne teda v mestskej premávke.“

Batériové články v elektromobile sa dajú nabíjať z klasickej elektrickej zásuvky, no treba počítať s tým, že doba nabitia sa pohybuje okolo 9 hodín. Existujú však aj rýchlejšie spôsoby nabíjania i3jky.

„Ak má niekto doma trojfázové pripojenie, zapojí si vozidlo na Wallbox. Dokáže ho nabiť za nejaké tri hodiny z 0 na 80 percent. Samozrejme k dispozícii je aj rýchlo nabíjanie jednosmerným prúdom a vtedy je to zhruba za nejakú polhodinku dobitá z 0 na 80 percent.“

Batéria sa dá bez poklesu výkonnosti nabiť zhruba 1500 krát. Aj potom jej však výrobca verí, čo sa odrazilo i v záruke na ňu.

„Na baterku je zvlášť záruka. V prípade i3jky je to 8 rokov alebo 100 000 kilometrov,“ dodáva pán Maroš Hačko, BMW.

Cena samotných batérií však tvorí značnú časť z výslednej ceny auta, ktorá tým pádom vôbec nie je nízka. Ak teda výroba samotných batérií zlacnie, môžeme v budúcnosti nepochybne očakávať aj masovejšie nasadenie bez emisných elektromobilov.