Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

V Brazílii bude jazdiť prototyp Nissanu s článkami s pevným oxidom

Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
5. 8. 2016
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Automobilka Nissan sa v posledných rokoch zamerala vývoj automobilov s kompletným elektrickým pohonom, no vo všeobecnosti dojazd a dĺžka nabíjania ešte nie je na tom tak dobre, aby sa elektrické vozidlá stali plnohodnotnou alternatívou k spaľovacím motorom. Tu existuje však ešte priestor pre palivové články, čoho dôkazom je nový automobil Nissan e-NV200, ktorý využíva pre pohon palivové články s pevným oxidom a má dojazd do 600 kilometrov.

Potom, čo automobilka Nissan začiatkom júna oznámila svoje palivové články s pevným oxidom (Solid-oxide fuel cell – SOFC), teraz sa chystá demonštrovať novú technológiu prostredníctvom prototypu automobilu e-NV200, ktorý vyrazí na cesty v Brazílii pri príležitosti letných olympijských hier v Rio de Janeiro. Správne realizovaná technológia tak otvára dvere elektrickému pohonu s dojazdom viac ako 600 kilometrov. Čisto elektrické vozdidlá majú pritom dojazd asi 500 kilometrov, a to za ideálnych podmienok.

Automobilka Nissan sa chystá na brazilských cestách testovať prototyp automobilu e-NV200

Palivové články z pevného oxidu s výkonom 5 kW čerpajú z 30 litrovej nádrže zmes etanolu a vody. Pomocou reformátora sa prevádza táto zmes na vodík, ktorý sa po zmiešaný s atmosférickým vzduchom premení na elektrickú energiu. Tá je použitá pre nabíjanie 24 kWh batérie vo vozidle.

Prototyp automobilu Nissan e-NV200 je poháňaný palivovými článkami s pevným oxidom

Podľa Nissanu má táto technológia niekoľko výhod. Tankovanie čistého vodíka si vyžaduje tlakové nádrže a zaisťovacie trysky, zatiaľ čo palivové články s tuhým oxidom môžu byť poháňané prostredníctvom existujúcej infraštruktúry. V porovnaní s čistými elektrickými vozidlami to znamená, že vodiči sú si schopní zachovať svoje návyky tankovania, než aby museli čakať dlhú dobu na nabitie batérie.

Prototyp automobilu Nissan e-NV200 s palivovými článkami s pevným oxidom má dojazd viac ako 600 kilometrov

Nissan tiež tvrdí, že s použitím bioetanolu je tento systém bez emisií CO2, pretože emisie sú neutralizované procesom spracovanie cukrovej trstiny a kukurice, z ktorých sa bioetanol hlavne vyrába. Neráta sa však spaľovanie paliva pri spracovaní a preprave samotného bioetanolu.

Testovanie prototypu automobilu e-NV200 s palivovými článkami s pevným oxidom prebehne na cestách v Brazílii v najbližších mesiacoch.

Prototyp automobilu Nissan e-NV200 s palivovými článkami s pevným oxidom môže využívať klasické čerpacie stanice, pričom tankovanie bioetanolu je oveľa rýchlejšie ako nabíjanie batérií pri elektromobiloch