Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

GM vybaví monštruózne elektrické banské vozidlo vodíkovými kockami

GM vybaví monštruózne elektrické banské vozidlo vodíkovými kockami
Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
27. 12. 2023
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

V kroku, ktorý odráža projekt spoločností Anglo American a Williams Advanced Engineering z roku 2020, firma General Motors spolupracuje s japonskou spoločnosťou Komatsu na vývoji napájacieho modulu s vodíkovými palivovými článkami pre monštruózne banské vozidlo 930E s elektrickým pohonom.

Spoločnosť Komatsu má v súčasnosti vo svojom vozovom parku dve ťažobné vozidlá 930E, každé s dieselovým motorom poháňaným elektrickým pohonom s výkonom až 2611 kW (3500 konských síl) pri 1800 otáčok za minútu a nosnosťou až 290 ton, respektíve s výkonom 2 013 kW (2700 konských síl) a nosnosťou 290 ton.

Hoci sa výrobcovia ako Caterpillar zaoberali plne elektrickými banskými nákladnými vozidlami, vodíkové palivové články by sa mohli ukázať ako vhodnejšie na nahradenie nafty v energetickej rovnici než batérie.

„Banské nákladné vozidlá patria medzi najväčšie a najvýkonnejšie vozidlá používané v akomkoľvek odvetví a my sme presvedčení, že vodíkové palivové články sú najvhodnejšie na zabezpečenie pohonu s nulovými emisiami pre tieto náročné aplikácie,“ povedal Charlie Freese, výkonný riaditeľ divízie GM Global Hydrotec.

Pripravovaný prototyp ťažobného vozidla 930E bude poháňaný viac ako 2 megawattmi energetických kociek Hydrotec. V každej z nich bude 300 vodíkových palivových článkov.

Z niekoľkých uvedených podrobností vyplýva, že partnerstvo si pre vývojový prototyp vybralo model Komatsu 930E-5 s výkonom 2 013 kW, ktorý bude obsahovať dostatočný počet energetických kociek GM Hydrotec. Každá kocka bude obsahovať 300 vodíkových palivových článkov s výkonom 77 kW na zabezpečenie celkového výkonu viac ako dva megawatty.

„Hľadanie nových spôsobov, ako poháňať zariadenia, ktoré naši zákazníci potrebujú na vykonávanie životne dôležitej práce v ťažbe a stavebníctve, je dôležitou súčasťou nášho záväzku podporovať udržateľnejšiu budúcnosť,“ dodal Dan Funcannon zo spoločnosti Komatsu. „Je to dôležitá práca, ktorá si vyžaduje spoluprácu medzi odvetviami, a sme nadšení, že môžeme spolupracovať s GM na tomto dôležitom riešení pre ponuku nákladnej dopravy bez výfukových emisií.“

GM a Komatsu plánujú testovať prvý prototyp ťažobného vozidla poháňaného technológiou Hydrotec vo výskumnom a vývojovom zariadení Arizona Proving Grounds spoločnosti Komatsu.

Očakáva sa, že prvý prototyp banského nákladného vozidla 930E poháňaného technológiou Hydrotec sa začne testovať v Arizone.