Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Príbeh Slováka o tom, ako od základu postavil na nohy výkonné lesné traktory

Autor:
Lubo Straka
Zverejnené:
27. 10. 2023
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Banská Štiavnica je známa najmä vďaka svojej histórii a nepochybne aj okolitej prírode. No nie každý asi vie, že z tohto maličkého mestečka pochádzajú aj inovatívne priemyselné skvosty. Na mysli mám techniku v podobe špeciálnych lesných traktorov Equus, s vysokým pracovným výkonom a efektivitou k spotrebovanému palivu. Už teraz pracujú v mnohých krajinách sveta. Dokonca i v Japonsku, či v Austrálii.

Každá technika si vyžaduje servis. Lesná obzvlášť, a práve to bola práca, ktorá zakladateľa SitTransu bavila. No okrem nej mal aj veľkú chuť inovovať, a tak sa v roku 2014, z jeho nápadu, ocitol na svete prvý prototyp unikátnej slovenskej lesnej techniky Equus.

„Na základe skúseností s opravami lesnej techniky, a dopytu klientov po zvýšení efektivity a výzvach na emisie, sme sa rozhodli, že ideme vlastnou cestou a postavíme vlastný stroj. Na začiatku to bol jeden traktor mesačne. V tomto čase je to mnohonásobne viac a ten dopyt sa rozširuje aj mimo Európskej únie,“ hovorí Juraj Blahút, CEO, SitTrans.

No vývoj v SitTranse pod Sitnom nikdy nezastal. Práve naopak. Značný priestor dostalo vývojové stredisko na čele s Jurajom Blahútom, a tak neustále prichádza s inováciami, ktoré banskoštiavnické stroje posúvajú vpred, na svetovú úroveň.

„Z pôvodných 4 ľudí dnes máme takmer 50. Výroba lesných traktorov je o to náročnejšia, že sa musíme do určitej miery prispôsobiť špecifickým požiadavkám rôznych trhov, aby sme uspeli. Rozhodne však u nás platí, že máme najväčší podiel svojich vlastných komponentov v stroji,“ hovorí Ondrej Šumichrast, manažér predaja, SitTrans.

Pod známou kalváriou tak vznikajú rámy, radlice, štíty, ale aj kabíny, navijaky, či hydraulické ruky. Vozidlo pritom prechádza viacerými paralelnými výrobnými procesmi, pri ktorých sa tvoria jeho časti a následne, pri kompletizácii, dostáva postupne finálny tvar.

„Máme vlastnú kovoobrábaciu dielňu, zvarovňu aj lakovňu. V montážnej hale sa dokončujú navijaky, hydraulické ruky a kabíny. Postupne tu vzniká celý traktor. Od upevnenia náprav do rámu, cez montáž súčastí pohonu traktora, ako aj spaľovacieho motora s hydrogenerátormi. No a nakoniec overíme všetky funkcie traktora pri skúšobných jazdách.“

Základný model z dielne SitTransu predstavuje 4-kolesový lesný traktor, určený na úväzkové približovanie dreva. Vysoký pracovný výkon pritom umožňuje dvojbubnový navijak, s ťažnou silou až do 16 ton. Veľká kapacita bubnov navijaku dovoľuje strojom Equus vyťahovanie dreva z porastu aj z väčších vzdialeností.

„Dvojbubnový navijak našej vlastnej výroby má v základnej výbave prevodovku s čelným ozubením. Patrí tak k úplnej špičke medzi lesníckymi navijakmi. Jeho pomerne jednoduchá konštrukcia je určená do každodenných náročných, prevádzkových podmienok ťažby.“

Veľkou pýchou je pre Stredoslovákov najmä to, že dokázali skĺbiť silu, výkon, efektivitu a kompaktnosť v jednom stroji. Vďaka vlastným inovatívnym riešeniam a dodávateľom komponentov, od renomovaných svetových výrobcov, sa tak lesný traktor Equus veľmi rýchlo zapísal s dobrým menom do povedomia lesníkov.

„Pridanou hodnotou nášho stroja je jeho efektivita. To znamená pomer spotreby paliva voči vykonanej práci. Hydrostatický prevod so 45° stupňovou technológiou hydromotora mu prináša vysokú účinnosť. Veľkú rezervu v odolnosti a zaťažiteľnosti získali stroje predimenzovaním náprav, s vysokým maximálnym vstupným krútiacim momentom do diferenciálu. Samozrejmosťou je pohon všetkých kolies, ale s možnosťou odpájania zadnej nápravy, pre presun po cestách. Spomeniem aj kabínu z našej vlastnej produkcie, ktorá si prešla veľmi prísnymi bezpečnostnými skúškami.“

Najobľúbenejším modelom výrobcu je medzi lesníkmi 4-kolesový lesný traktor s hydraulickou rukou. Takto si okrem úväzkového približovania dreva navijakom prináša aj možnosť ťahať drevo zverným oplenom a rovnako aj rýchlu manipuláciu na sklade pomocou hydraulickej ruky.

„V porovnaní s tradičnými lesnými ťahačmi, práve pridanie hydraulickej ruky na lesný traktor, významne zvýši pracovný výkon. Navrhli a vyrobili sme si vlastnú hydraulickú ruku v ťažkej rade, s robustnou konštrukciou, do ťažkých prevádzkových podmienok. Okrem toho vyrábame aj 6-kolesové lesné traktory s kombinovaným využitím. Veľké kliešte na ťahanie dlhého dreva, je pritom možné rýchlo vymeniť za kôš s klanicami, na vyvážanie kratších kmeňov,“ dodáva Ondrej Šumichrast, manažér predaja, SitTrans.

Vývoj v SitTranse nikdy nezastal, a tak zo slovenskej dielne vychádzajú neustále zlepšenia a inovácie. Lesníci sa s nimi zoznamujú dokonca po celom svete, aj prostredníctvom medzinárodných výstav lesnej techniky.

„Vďaka skúsenostiam, ktoré máme vďaka lesnej technike, sme sa rozhodli, že by sme využili niektoré vlastnosti tohto stroja aj pre iné odvetvie, ako je komunálny sektor alebo záchranné zložky v ťažko prístupných horských dedinách a podobne. Boli by používané na odsávanie vody, odstraňovanie kmeňov pod mostami a podobne,“ uzatvára Juraj Blahút, CEO, SitTrans.

Slovákom sa teda podarili naozaj zaujímavé veci, ktoré ocenil celý svet. Budujú moderné lesné stroje, ktoré sú bezpečné pre operátora a zároveň, vďaka najprísnejším emisným normám, aj pre životné prostredie. A tak by mohli nahradiť mnohé staré mašiny, ktoré už dávno nie sú pre svoje emisie priateľské k prírode. Šikovní Slováci tak opäť raz potvrdili, že naozaj máme byť právom na čo hrdí.