Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Yara Eyde: Prvá čistá kontajnerová loď na svete poháňaná amoniakom

Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
8. 12. 2023
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Zelený amoniak ponúka riešenie jednej z najťažších úloh pri dekarbonizácii, ktorou je nahradenie nafty vo veľkých lodiach. Spoločnosť Yara postupuje vpred so záväzkom spustiť prvú čistú kontajnerovú loď na svete poháňanú amoniakom, ktorá bude pripravená na prevádzku v roku 2026.

Námorná nafta je neuveriteľne pohodlným zdrojom energie pre veľké lode, ukladá množstvo energie a je ľahko dostupná bez ohľadu na to, do ktorého prístavu loď vstúpi. No aj keď je lodná doprava relatívne efektívnym spôsobom hromadného premiestňovania tovaru, je zodpovedná aj za až 3 % globálnych emisií CO2, a bude ju preto potrebné vyčistiť na nulu.

Batérie nie sú vhodné vo veľkých námorných aplikáciách. Sú príliš veľké a ťažké a jednoducho nenesú dostatok energie. Dokonca ani vodík, ako kvapalina alebo plyn, nemôže niesť dostatok energie na to, aby pretlačil tieto mohutné lode dostatočne ďaleko cez vodu, aby boli praktické pre väčšinu aplikácií. Metanol ponúka pomerne prístupný prechodný krok, ale nikdy to nebude úplne zelené palivo, takže ak má byť ľudstvo do roku 2050 bez uhlíka, je to slepá ulička.

To ponecháva amoniak ako vedúcu možnosť pre čistú prepravu. Je to však ďaleko od dokonalého riešenia. Nafta stále nesie dvakrát toľko energie na hmotnosť a asi dva a pol krát toľko na objem. Ale amoniak sa dá spaľovať čisto v spaľovacom motore za predpokladu, že proces je dobre riadený tak, aby nevznikali oxidy dusíka, dodáva dostatok energie na pokrytie niektorých prepravných trás a je to široko vyrábaná chemikália na poľnohospodárske použitie, takže je relatívne dostupná aj dnes.

Yara Eyde sľubuje, že bude prvou čistou kontajnerovou loďou poháňanou amoniakom na svete.

Nórsky výrobca chemikálií Yara dodal v roku 2022 niekde okolo 3,8 milióna ton zeleného alebo modrého amoniaku, z čoho je celkom jasné, prečo má záujem o to, aby sa rozbehla preprava na lodiach poháňaných amoniakom. Spoločnosť Yara International sa spojila so svojou dcérskou spoločnosťou Yara Clean Ammonia a North Sea Container Line, aby uviedla, že Yara Eyde sa stane prvou kontajnerovou loďou na amoniak na svete.

Yara Eyde bude relatívne malá loď vedľa niektorých gigantov na prepravu kontajnerov a je tiež nastavená na pomerne krátku trasu tam a späť medzi Nórskom a Nemeckom. Jej dva najvzdialenejšie cieľové body, Oslo a Hamburg, sú od seba vzdialené len asi 442 námorných míľ (818 km), takže znížený dojazd paliva by nemal spôsobiť príliš veľký problém.

Na začiatok to bude relatívne malá kontajnerová loď, ktorá bude premávať pomerne krátkej trase medzi Nórskom a Nemeckom.

Spoločnosti Yara a North Sea zakladajú spoločný podnik na stavbu lode s pomocou niekoľkomiliónového grantu od nórskej organizácie Enova na financovanie klímy a energie. Cieľom spoločného podniku je zamerať sa výlučne na prepravu amoniaku a postaviť ďalšie plavidlá po spustení Yara Eyde v roku 2026. Očakáva sa pritom, že loď odstráni 11 000 ton emisií CO2 ročne a zároveň poskytne radu výrobcov možnosť dekarbonizovať svoje medzinárodné logistické reťazce.

„Ak chcete uspieť pri dekarbonizácii lodnej dopravy, technológie s nízkymi emisiami musia byť uvedené do komerčného rozsahu v priebehu nasledujúceho desaťročia,“ hovorí Magnus Krogh Ankarstrand, prezident spoločnosti Yara Clean Ammonia.

„Vidíme rastúci dopyt majiteľov nákladu na zníženie emisií. Yara Eyde ponúka majiteľom nákladu konkurencieschopnú a bezemisnú logistiku,“ hovorí Bente Hetland zo spoločnosti North Sea Container Line.

Je to relatívne krátka trasa, ale aj tak ušetrí okolo 11 000 ton emisií CO2 ročne.