Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Nový elektromobil prepašoval z laboratória polovodičovú batériu

Nový elektromobil prepašoval z laboratória polovodičovú batériu
Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
17. 4. 2024
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Spoločnosť IM motors sa rozhodla, že takzvané solid-state alebo polovodičové batérie sú pripravené na nasadenie do reálneho sveta. V znamení toho, s čím sa budú musieť západní výrobcovia automobilov potýkať, teraz uvádza na trh futuristické luxusné kupé s batériou novej generácie a schopnosťou chôdze krabov.

Lítiové batérie s vysokou hustotou, ktoré dnes používame, boli absolútnou technologickou revolúciou. Z hry vyradili nikel-kadmiové a nikel-metal-hydridové batérie, čím spravili obrovský skok v skladovaní energie podľa hmotnosti a objemu, že zrazu bolo možné všeličo.

Smartfóny, notebooky, drony, elektrické autá, skateboardy, motorky, skútre, elektrické lietadlá, e-bicykle a ďalšie veci ťažia z technológie lítiových batérií. Zrazu ste mohli nosiť dostatok energie v bezpečnom, spoľahlivom, vysokom vstupnom a vysokovýkonnom formáte, vďaka ktorým vznikli produkty. ktoré menia svet v impozantnom meradle.

No akokoľvek je to v modernom svete úžasné, rýchlo sa nájdi nové limity a vývoj napreduje ďalej. Polovodičové batérie patria medzi množstvo uchádzačov o titul „ďalšia veľká vec“ vo svete batérií, čo sľubuje ďalší skok vpred v hustote energie. Ich pevné elektrolyty im teoreticky umožňujú uchovať oveľa viac energie na hmotnosť a objem ako kvapaliny v konvenčných batériách. Sú aj potenciálne bezpečnejšie a fungujú oveľa lepšie pri teplotách pod nulou.

Batéria namontovaná na podvozku je 130 kWh polovodičová batéria s dlhým dojazdom a schopnosťou rýchleho nabíjania.

Problémy, ktoré oneskorili polovodičové batérie od masového prijatia, sa týkali hustoty energie. Teda toho, ako silno ich môžete prevádzkovať a ako rýchlo ich môžete nabíjať. Ďalšími faktormi sú náklady, odolnosť a životnosť, ktoré sú dôležité pre užitočnú batériu pre masový trh. Napriek tomu výrobcovia elektrických vozidiel veľmi túžia po tom, aby sa tieto veci stali skutočnosťou.

Prvenstvo chce teraz uchmatnúť Čína. Debut prichádza ako súčasť úplne nového sedanu IM L6, nabitého tými najmodernejšími technológiami, ktoré má IM a materská spoločnosť SAIC k dispozícii. Spoločnosť IM nazýva príslušnú batériu ako „Lightyear“ a ponúka ju ako zdroj energie pre vlajkovú loď L6 Lightyear Max za cenu 330 000 CNY (približne 42 891 EUR).

Nie je to striktne nulová tekutá chémia v tuhom stave, namiesto toho využíva polotuhé usporiadanie, ktoré zahŕňa pevný materiál suspendovaný v kvapalnom elektrolyte. Je to však krok smerom k polovodičovej technológii budúcnosti.

Elektrický sedan IM L6 Lightyear Max s polovodičovou batériou.

Batériová súprava 900-V Lightyear má kapacitu 130 kWh a odhaduje sa, že celkový dojazd na jedno nabitie batérie prekročí 1 000 kilometrov v čínskom testovacom cykle CLTC. Rovnako pôsobivé je tvrdenie, že je schopná pridať 400 kilometrov dojazdu len za 12 minút nabíjania, keď je elektromobil pripojený k poriadne rýchlej ultrarýchlej nabíjačke.

Okrem týchto špičkových energetických článkov má L6-tka základ na novom digitálnom podvozku s viacsystémovým ovládaním pohybu vozidla. Digitálny podvozok spája riadenie štyroch kolies, inteligentné elektronické tlmenie, vzduchové odpruženie a ďalší hardvér, ktorý umožňuje pohyby, ako je jazda v úzkych zákrutách a diagonálna „krabia chôdza“ namiesto paralelného parkovania.

Informácie o cenách a dostupnosti mimo Čínsky trh zatiaľ neboli zverejnené.

Elektrický sedan IM L6 Lightyear Max s polovodičovou batériou.