Koniec diétam? Vedci objavili príčinu rozkladania tuku

28. 9. 2015

Je známe, že mozog je zodpovedný za to, aby sa naše tukové zásoby rozkladali a uvoľňovali vo forme energie, ktorú telo spotrebuje, keď ju potrebuje. Doteraz sa vedcom nedarilo zachytiť, ako tento proces v tele presne prebieha. Hormón leptín vyprodukovaný tukovými bunkami cestuje do mozgu, kde reguluje chuť k jedlu, metabolizmus a energiu, ale nebolo zatiaľ jasné, aká odozva sa vracia späť do tuku.

Nový výskum teraz odhalil tento chýbajúci moment tým, že vedci odhalili súbor nervov, ktoré spájajú tukové tkanivo. To by mohlo stimulovať proces vo vývoji novej liečby proti obezite. Hormón leptín bol objavený zhruba pred 20-timi rokmi ako regulátor metabolizmu v našom tele. Nízka hladina hormónu posilňuje chuť do jedla a spomaľuje metabolizmus, a naopak vyššia hladina otupuje chuť na jedlo a uľahčuje odbúravanie tukov.

Pomocou kombinácie viacerých techník sa vedeckému tímu z portugalského Instituto Gulbenkian de Ciencia podarilo objasniť ako sa leptín správa, keď vysiela signály späť do tuku. Pri pitvaní myšieho tuku objavili vedci nervové terminály, ktoré obalili tukové tkanivo a vyvolali jeho rozklad.

veda, výskum, tuk, neurón, nervy, mozog, metabolizmus, obezita, leptín, optogenetika, neuróny, nerv, tukové tkanivo, neurotransmiter, naradrenalín, technológie, novinky

Tím pokračuje v skúmaní role týchto neurónov na myšiach, ktoré sú geneticky upravené tak, aby sa neuróny dali aktivovať a deaktivovať pomocou optogenetiky, ktorej základom je vystavenie svetlu, čo spôsobuje rozdielne správanie mozgových buniek. Optogenetika je nová technika, ktorá sa používa okrem iného pri liečbe slepoty a úprave prahu bolesti človeka.

Vedcom sa podarilo zistiť, že pri lokálnej aktivácii neurónov sa spustilo uvoľňovanie neurotransmiteru nazývaného noradrenalín, ktorý zaplavil tukové bunky singálmi, čo prinieslo ich rozpad. Ďalej zistili, že bez týchto neurónov nebol leptín schopný sám spustiť proces odbúravania tukov. Preto podľa vedcov by tieto neuróny mohli ponúknuť potencionálny pokrok pri liečbe obezity, pretože pri podávaní samotného leptínu majú mnohé mozgy obéznych ľudí proti nemu vyvinutú silnú odolnosť.