NASA sa opäť snaží vynájsť koleso pre svoje planetárne vozidlá

18. 12. 2017

Planetárne terénne vozidlo Curiosity už päť rokov skúma povrch na Marse, no jeho kolesá sa rozpadávajú rýchlejšie, ako výskumníci z NASA očakávali. Aby sa takémuto problému predišlo v budúcich misiách s planetárnymi vozidlami, výskumníci NASA z Glenn Research Laboratoty vyvíjajú nový typ pneumatiky z drôteného pletiva, ktorá je vyrobená zo špeciálnej pamäťovej zliatiny.

NASA už dlhé roky vyvíja rôzne druhy kolies a pneumatík pre svoje planetárne terénne vozidlá. A hoci sa niektoré modely ukázali byť na Zemi veľmi efektívne, v drsných podmienkach na Mesiaci či na Marse to už také dobré nebolo. Najväčšou výzvou pre inžinierov je však navrhnúť také koleso, ktoré bude použiteľné aj na doteraz neznámom druhu povrchu planéty.

Od 60. rokov minulého storočia NASA prišla so všetkými možnými druhmi kolies, pneumatík a ďalších vecí pre pohyb planetárnych terénnych vozidiel. V poslednom čase sa používali pevné hliníkové kolesá, ktoré dostalo aj planetárne terénne vozidlo Curiosity. To pristálo na povrchu Marsu v roku 2012. No ukázalo sa, že terén bol oveľa drsnejší, ako sa očakávalo. Kolesá už v priebehu roka začali vykazovať zjavné známky opotrebenia a postupne sa začali objavovať trhliny v kovových plátoch.

Kolesá na planetárom vozidle Curiosity už v priebehu roka začali vykazovať zjavné známky opotrebenia a postupne sa začali objavovať trhliny v kovových plátoch.

Inžinieri z Glenn Research Laboratory sa na základe týchto skúseností rozhodli vytvoriť pokročilejšiu formu pneumatík Spring, ktoré NASA vyvinula v polovici roku 2000. Pneumatiky by mali planetárnym vozidlám počas budúcich misií na Marse poskytnúť lepšiu trakciu a trvanlivosť. No tesné pružné oceľové pletivo z pôvodného návrhu nedokázalo počas testov zvládnuť nerovný terén simulovaného Marsu. Pri prechádzaní cez ostré skaly a iné prkážky sa oká pod tlakom deformovali a strácali svoj tvar.

Výskumníci sa však rozhodli pre použitie špeciálnej pamäťovej zliatiny s kryštálmi, ktoré sa deformujú a vracajú do pôvodného tvaru na úrovni atómov. Potom ako inžinieri vyrobili nové kolesá zo zliatiny niklu a titánu, pri prechode cez ostrú prekážku sa deformovali a potom sa dokázali vrátiť do pôvodného tvaru.

Inžinieri z Glenn Research Laboratory sa rozhodli vytvoriť pokročilejšiu formu pneumatík Spring, ktoré NASA vyvinula v polovici roku 2000.

Hoci vývoj stále prebieha, NASA si od nových pneumatík zo zliatinového drôteného pletiva sľubuje planetárne terénne vozidlá, ktoré v budúcich misiách budú maž kolesá nielen odolnejšie, ale vďaka nim dokážu prenášať aj väčšie úžitkové zaťaženie pri stredných až vysokých rýchlostiach. Jedného dňa sa tak nielen zvýši životnosť bezpilotných vozidiel, ale tento druh kolies by sa mohol používať aj na planetárnych vozidlách s astronautmi.

Detailný pohľad na pletovo kolesa, ktoré je vyrobené zo špeciálnej pamäťovej zliatiny s kryštálmi, ktoré sa deformujú a vracajú do pôvodného tvaru na úrovni atómov.