Prelomový objav v boji proti bakteriálnej rezistencii na antibiotiká

14. 7. 2017

Výskumníci rakovinových buniek na univerzite v Salforde vo Veľkej Británii tvrdia, že narazili na riešenie pre zvrátenie rezistencie na antibiotiká a na zastavenie šírenia infekcií, ako je MRSA (kmeň baktérie takzvaného zlatého stafylokoka, ktorý je odolný voči množstvu súčasných antibiotík).

Desaťročia bojov proti baktériám síce vyvinuli prirodzene sa vyskytujúce antibiotiká, no niektoré životu nebezpečné baktérie si stále dokážu s väčšinou antibiotík poradiť. Vývoj nových účinných antibiotík si však vyžaduje množstvo času, peňazí a vynaliezavosti zo strany výskumníkov.

Tím vedcov z univerzity v Salforde však možno našiel veľmi jednoduchý spôsob, ako bojovať proti rezistencii na antibiotiká, pričom počas svojho výskumu ani nehľadali nové antibiotiká, ale skúmali nové zlúčeniny, ktoré by mohli byť účinné proti rakovinovým bunkám. Už teraz pritom vedci vytvorili a overili niekoľko nových antibiotík, z ktorých sú mnohé rovnako či dokonca viac účinné, ako bežné antibiotiká, ako napríklad amoxicilín.

Ako to už počas výskumu býva, vedci náhodou vymysleli systémový spôsob tvorby nových antibiotík, ktorý je jednoduchý, lacný a mohol by byť prelomovým objavom v boji proti nebezpečným baktériám, ako je MRSA. Tím v Salforde sa pritom špecializuje na rakovinové kmeňové bunky a konkrétne metódy inhibície produkcie energie v mitochondriách, čiže bunkách, ktoré poháňanú rast smrteľných nádorov.

Ilustračné foto.

Jednou z náplní práce tímu vedcov zo Salfordu je hľadanie spôsobu, ako by mohli byť antibiotiká účinné proti týmto mitochondriám. Počas výskumu množstva zlúčenín sa vedci zamerali na tie, ktoré by mohli byť testované ako antibiotiká. Tím rozdelil 45 000 zlúčenín pomocou trojrozmernej štruktúry mitochondriálneho ribozónu a identifikoval 800 malých molekúl, ktoré by mohli inhibovať mitochondriu na základe ich štrukturálnych vlastností. Z nich bolo vybraných 10 najsľubnejších zlúčenín, ktoré boli podrobené tradičnému fenotypovému testovaniu liekov.

Výsledky ukázali, že syntetické zlúčeniny, bez nutnosti ďalšieho chemického inžinierstva, inhibovali široké spektrum 5 typov bežných baktérií, vrátane baktérií Streptococcus, Pseudomonas, E. coli a Staphylococcus aereus (MRSA). Zlúčeniny tiež dokázali zabiť patogénne kvasinky Candida albicans. Tieto nové antibiotiká boli nazvané ako „mito-riboscíny“, pretože boli objavené pri určovaní mitochondriálneho ribozónu v ľudských rakovinových bunkách. Mito-ribozóny sú podľa vedcov rovnako, ak nie silnejšie ako štandardné antibiotiká a spôsob navrhovania nových antibiotík je pritom jednoduchší a lacnejší.