Poškodené bunky nám skracujú život. Vedci prišli na to, ako ich účinne zredukovať!

5. 2. 2016

Počas nášho starnutia môže dochádzať k poškodzovaniu buniek v našom tele, ktoré môžu mať za následok vývoj rakoviny alebo rôzne chronické zápaly, ktoré sú úzko spojené s chorobami súvisiacimi s pokročilým vekom. Biologický mechanizmus v tele, ktorý zabraňuje deleniu poškodených buniek sa nazýva bunková senescencia (starnutie).

Hoci sa senescenčné bunky pravidelne vyplavujú vďaka imunitnému systému tela, s pribúdajúcim vekom je tento mechanizmus stále menej a menej účinnejší, čo vedie k akumulácii týchto buniek v rôznych tkanivách a orgánoch v priebehu času. To vedie k rôznym chronickým zápalom a ochoreniam, ktoré sú typické pre neskorý vek.

Podať imunitnému systému pomocnú ruku, aby mohol riadne vylučovať senescenčné bunky, ktoré hrajú dôležitú úlohu v procese starnutia, by mohla nová zlúčenina vytvorená vedcami z Mayo Clinic.

AP20187, bunka, bunky, imunita, Mayo Clinic, myš, myši, poškodenie, senesčenčná bunka, startnutie, test, veda, výskum, zdravie, zlúčenina, technológie, novinky, inovácie, technologické novinky, recenzie, prvé dojmy

Zlúčenina s názvom AP20187 bola použitá na odstránenie týchto buniek u laboratórnych myší. Potom, čo im bola táto zlúčenina podávaná, nastalo lepšie odstraňovanie senescenčných buniek. Podľa vedcov sa u myší znížila tvorba nádorov, ako aj nastalo pomalšie zhoršovanie niektorých orgánov. Myšiam sa vďaka tomu predĺžila stredná dĺžka života o 17 až 35 percent, pričom vykazovali zdravší vzhľad so zníženým zápalom v tuku, svaloch a obličkách.

Vedúci autor štúdie, Jan van Deursen, PhD. hovorí, že tento genetický model by sa mohol využiť v budúcnosti pre tvorbu liekov alebo iných zlúčenín, ktoré by eliminovali starnúce bunky. Táto terapia by mohla byť úspešná proti stavom a chorobám súvisiacim s vekom.

Prvý autor štúdie, Darren Baker, PhD dodáva, že odstraňovanie senesčenčných buniek je dobrým cieľom pre liečbu, pretože ich pokles o 60 až 70 percent môže viesť k výraznému zlepšeniu zdravia.Celá štúdia bola publikovaná v magazíne Nature.