Koncept lietadla TR-X ukazuje možného nástupcu U-2
- Autor:
- Roman Mališka
- Zverejnené:
- 21. 9. 2015
- Hodnotenie:
- Už ste hlasovali.
Špionážne lietadlo U-2 patrilo medzi najdôležitejšie spravodajské, sledovacie a prieskumné (ISR) lietadlá počas takzvanej Studenej vojny. Prvý krát bolo zostrojené v dielni Skunk Works spoločnosťou Lockheed Martin už v roku 1955 a je jedným z mála lietadiel tej doby, ktoré sú stále v aktívnej službe US Air Force.
U-2 dosiahne koniec svojej životnosti v roku 2019 a tak už dnes, po 60-tich rokoch jeho služby, sa k slovu dostáva potencionálny nasledovník, ktorým by mohlo byť lietadlo s označením TR-X. Spoločnosť Lockheed Martin odhalila koncept tohto nového špionážneho stroja, a hoci americké letectvo v súčasnej dobe nehľadá náhradu, vývojári v Lockheed chcú byť vopred pripravení.
Koncept lietadla Tactical Reconnaissance X (TR-X) si zachováva mnoho spoločných rysov, ako má U-2. Je to napríklad podobný tvar trupu lietadla, rovnaký motor F118 GE 101, rovnakú cestovnú výšku (21,000 metrov), užitočné zaťaženie (2,268 kilogramov), rýchlosť (764 km / h) a taktiež rovnakú rýchlosť stúpania, čo je približne 45 minút.
TR-X by však podľa spoločnosti malo byť lacnejšie s celým radom vylepšení, počnúc menším radarovým profilom, lepším systémom pre prežitie a architektúru otvorených misií. Lietadlo bude vybavené novými senzormi, podpornými systémami a uvažuje sa i o laserových zbraniach. Jednou z hlavných zmien bude to, že lietadlo môže aj nemusí byť pilotované človekom. To je vhodné najmä v misiách, ktoré by mohli byť príliš nebezpečné pre pilota.
Lietadlo TR-X momentálne existuje len v podobe návrhu a koncepčného výkresu, ale spoločnosť tvrdí, že by mohlo vstúpiť do aktívnej služby US Air Force okolo roku 2025. Mohlo by tiež slúžiť ako prípadná náhrada bezpilotného lietadla Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk.