Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Nový materiál rozžiaril v Poľsku cyklistický chodník

Nový materiál rozžiaril v Poľsku cyklistický chodník
Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
10. 10. 2016
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Materiálové technologické centrum TPA Gesellschaft für Qualitätssicherung und Innovation (TPAQI) sa zaoberá výrobou materiálu, ktorý by zvýšil bezpečnosť ľudí na cyklotrasách a chodníkoch počas noci a zároveň by toto riešenie vytvorilo niečo, čo by nerušilo a odrážalo krásu okolitej krajiny.

Výskumníci začali pracovať no novom materiáli asi pred rokom a počas laboratórnych testov sa snažili vytvoriť požadovaný žiariaci efekt. Rukami im prešlo množstvo rôznych materiálov a farieb, pričom počas testov sa snažili vytvoriť niečo, čo by zvyšovalo bezpečnosť pre cyklistov a chodcov, ale taktiež aby to plnilo estetickú funkciu a nenarúšalo kolorit okolia.

Výskumníci z centra TPA Gesellschaft für Qualitätssicherung und Innovation vyvinuli fosforeskujúci materiál pre cyklistické a pešie chodníky

Po dlhom skúmaní bol vybraný jemný agregát obsahujúci anorganické fosfory, ktorý obsahuje svetlo emitujúce zložky. Fosforeskujúci materiál sa „nabíja“ prostredníctvom slnečného svetla počas dňa a emituje modrú luminiscenciu, ktorá sa stáva viditeľná v tme počas noci.

Cieľom nového materiál je okrem prínosu bezpečnosti pre cyklistov a chodcov, aj jeho estetická stránka

Vrstva tohto nového agregátu bola aplikovaná na skúšobnom úseku existujúceho asfaltového cyklistického chodníka v dĺžke 100 metrov. Pre zvýšenie bezpečnosti bola táto vrstva následne pokrytá vrstvou štrkových kamienkov s malým priemerom.

Nový materiál bol testovaný na 100 metrovom úseku cyklistického chodníku v Poľsku

Podľa vyjadrenia centra TPA Gesellschaft für Qualitätssicherung und Innovation by malo byť dostačujúce vystavenie fosforeskujúceho agregátu na dennom svetle po dobu len asi 30-60 minút, aby dokázal žiariť v noci najmenej osem hodín. Výskumníci sú presvedčení, že nový materiál by si mal zachovať svoje žiariace vlastnosti po dobu asi 20tich rokov. Ako súčasť testov bola trvanlivosť úseku pozorovaná v reálnych podmienkach. Projekt bo dokončený na konci septembra.

Nový materiál sa cez deň nabíja slnečnými lúčmi a dokáže žiariť po celú noc