Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Prototyp pomocného rámu z uhlíkových vlákien znižuje váhu v autách

Prototyp pomocného rámu z uhlíkových vlákien znižuje váhu v autách
Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
21. 3. 2017
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Mnohé automobilky hľadajú účinné spôsoby, ako znížiť váhu a zložitosť komponentov v automobiloch. Preto aj v poslednom období rastie množstvo komponentov, ktoré sú vyrábané z uhlíkových vlákien. Tie dokážu znížiť hmotnosť a sú pritom aj dostatočne pevné, ako iné bežné materiály. Navyše vďaka moderným technologickým procesom postupne klesá aj cena výroby komponentov z uhlíkových vlákien.

Aj to bol zrejme jedným z dôvodov, prečo sa automobilka Ford spojila s výrobcom komponentov pre automobily, firmou Magna, a spoločne vyvinuli prototyp pomocného rámu z uhlíkových vlákien. Ten pritom má až o 34 percent nižšiu hmotnosť v porovnaní s bežným pomocným rámom z ocele.

Použitím dvoch kusov výliskov a štyroch kovových kĺbov dokonca obsahuje prototyp pomocného rámu o 87 percent menej jednotlivých dielov, ako pri tradičných zostavách z ocele. To prináša veľké výhody pre celoplošnú aplikáciu. Nielenže zníženie hmotnosti v prednej časti automobilu pomôže k nižšej spotrebe pohonných hmôt, ale vodič by mohol mať aj väčší pôžitok zo živšej jazdy odľahčeného automobilu.

Automobilka Ford v spolupráci s firmou Magna vyvinula prototyp pomocného rámu vyrobeného z uhlíkových vlákien

Pomocné rámy neslúžia len k pripojeniu kľúčových komponentov, ako je motor a kolesá k podvozku, ale v moderných automobiloch sú tiež neoddeliteľnou súčasťou komplexných nárazových štruktúr. Aj v tomto prípade by tuhosť uhlíkových vlákien mala byť dostatočná.

Po absolvovaní všetkých potrebných testov, vrátane nárazových skúšok plánuje automobilka Ford otestovať prototyp pomocného rámu z uhlíkových vlákien aj v reálnych podmienkach. Ak všetky testy dopadnú dobre, je dosť možné, že sa tento pomocný rám v blízkej budúcnosti objaví aj v sériovo vyrábaných vozidlách.