Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Revolučné svetlá zvýšia bezpečnosť dopravy

Revolučné svetlá zvýšia bezpečnosť dopravy
Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
2. 11. 2016
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Nemecké výskumné združenie uskutočnilo s uznávanými členmi z oblasti priemyslu a výskumu základný výskum týkajúci sa inteligentného automobilového svetlometu s technikou LED s vysokým rozlíšením, ktorý posúva takzvané adaptívne stretávacie svetlo do novej dimenzie. Predvádzací model vyvinul vedúci celého projektu, spoločnosť Osram, spoločne s partnermi v projekte Daimler, Fraunhofer, Hella a Infineon.

Každý svetlomet obsahuje tri svetelné zdroje LED nového druhu, z ktorých každý má 1 024 individuálne ovládaných bodov. Takto možno svetlo zo svetlometov presne prispôsobiť aktuálnej dopravnej situácii, aby boli vždy zabezpečené optimálne svetelné podmienky bez oslnenia ostatných účastníkov cestnej premávky. Svetlo možno prispôsobiť každému mysliteľnému priebehu zákruty, takže žiadna okrajová zóna neostane v tme.

Pomocou snímačov vo vozidle možno analyzovať okolie s cieľom dostatočne osvetliť ostatných účastníkov cestnej premávky. Vodič si ich tak dokáže lepšie všimnúť. Súčasne však možno vynechať časti svetelného lúča smerujúce na hlavy protiidúcich účastníkov cestnej premávky, aby sa spoľahlivo zabránilo ich oslneniu. Takéto variabilné diaľkové svetlo by na cestách nižšej triedy už vôbec nebolo potrebné tlmiť.

Spoločnosť Osram Opto Semiconductors s partnermi Infineon a Fraunhofer-Institut für Zuverlässigkeit und Mikrointegration (IZM) vyvinula nový čip LED s 1 024 individuálne ovládateľnými svetelnými bodmi. Doteraz boli v prípade adaptívnych svetlometov viaceré komponenty LED ukladané vedľa seba a nad sebou. Na zvládnutie zapínania a vypínania svetelných segmentov boli potrebné ďalšie elektronické komponenty.

Revolučné svetlá zvýšia bezpečnosť dopravy

Vzhľadom na obmedzený priestor v svetlomete bol počet segmentov obmedzený. V novom riešení je elektronické ovládanie jednotlivých LED integrované do čipu. Pre nové inteligentné automobilové svetlo vyvinula divízia Osram Specialty Lighting v druhom kroku modul LED usporiadaný okolo čipu LED s vysokým rozlíšením, ktorý svojím elektrickým a termickým rozhraním umožňuje priame napojenie na palubnú elektroniku.

Pri použití inteligentného svetlometu s vysokým rozlíšením, realizovateľnosť ktorého bola v projekte teraz úspešne predvedená, sú ustavične analyzované dopravné a poveternostné podmienky: aký je priebeh cesty, aká vysoká je rýchlosť, ide niekto v protismere a aká je vzdialenosť od ostatných účastníkov cestnej premávky? Systém variabilného a adaptívneho rozdeľovania svetla na základe toho zabezpečí v každej situácii osvetlenie na mieru.

Pri vyššej rýchlosti sa napríklad automaticky zväčší aj dosah svetelného kužeľa. V mestskej doprave zasa širší rozptyl svetla zvyšuje bezpečnosť, pretože okrem cesty lepšie vysvieti aj chodník a okrajové zóny. Tieto funkcie sú realizované čisto elektronicky bez mechanických servomotorov. V prípade neoslňujúceho diaľkového svetla má vodič v noci vždy ten najlepší možný výhľad – bez obmedzovania ostatných účastníkov cestnej premávky. Pre vodiča to znamená výrazne lepšie vnímanie a dôležitý príspevok k zníženiu rizika nehody počas jazdy v noci.

Revolučné svetlá zvýšia bezpečnosť dopravy

„Tento nový druh svetelných zdrojov LED s vysokým rozlíšením chceme teraz pripraviť do sériovej výroby a vidíme veľký potenciál pre jeho použitie vo svetlách vozidiel,“ oznámil Stefan Kampmann, člen predstavenstva OSRAM Licht AG zodpovedný za techniku.

Zo strany Daimler AG boli vo výskumnom projekte špecifikované funkčné požiadavky a budúce vlastnosti automobilov pre ucelený systém svetlometu. Z toho vyplynuli komponenty a vlastnosti modulov pre ucelený systém svetlometu, ktorý pri zohľadnení budúcich snímačov a automobilových architektúr vypočíta optimálny rozptyl svetla a odošle ho do rastrových svetlometov. V súvislosti s budúcimi elektromobilmi bola veľmi dôležitá aj otázka energetickej úspornosti novovyvinutých svetelných diód. Na overovacie skúšky v reálnej premávke bolo použité vozidlo Daimler s inteligentnými svetlometmi s LED.

Projekt μAFS, ktorý podporilo spolkové ministerstvo BMBF dotáciou pod kódom 13N12510, prebiehal od februára 2013 do septembra 2016. Partneri projektu dosiahli cieľ výskumu a vyvinuli inteligentné svetelné riešenie, ktoré sa môže stať technickým základom novej triedy energeticky úsporných predných svetlometov LED s doplňujúcimi funkciami na zvýšenie bezpečnosti dopravy. Na tomto základe môžu vzniknúť adaptívne systémy predného osvetlenia (AFS), ktoré zvýšia bezpečnosť vodičov a cestujúcich.

(Zdroj: Tlačová správa Daimler)