Vlaky v londýnskom metre obnovujú energiu v staniciach
- Autor:
- Roman Mališka
- Zverejnené:
- 28. 9. 2015
- Hodnotenie:
- Už ste hlasovali.
Podľa spoločnosti Transport for London (TfL) ročne precestuje londýnskym metrom, po trati v dĺžke 402 kilometrov, približne 1,2 miliardy cestujúcich, pričom niektoré stanice majú ročný nápor približne 89 miliónov ľudí. O hladkú prevádzku sa preto stará celá flotila vlakov, no to so sebou prináša vysoké energické náklady.
V snahe o ekologickejšie a úspornejšie riešenie vykonala TfL päťtýždňový skúšobný test nového rekuperačného brzdového systému, ktorý by mohol v budúcnosti znížiť celkové náklady na energiu až o 5 percent, čo je úspora približne 6 miliónov libier ročne. Nová unikátna technológia je vybavená systémom pre zachytávanie energie, ktorý využíva energiu bŕzd vlaku a vracia ju naspäť vo forme elektrickej energie.
Skúšky boli vykonané na linke Victoria v stanici metra Cludesley Road a boli súčasťou programu celkovej modernizácie, ktorá zahŕňa opravu existujúcej infraštruktúry, zavádzanie moderných technológií, nových železničných koľajových vozidiel a nové linky.
Pri skúške počas jedného týždňa bol systém schopný obnoviť dostatok elektrickej energie pre napájanie stanice Holborn pre viac ako dva dni v týždni. Podľa spoločnosti TfL dokáže táto technológia zachytiť až 1 MWh energie za deň, čo je napríklad dostatok na napájanie približne 100 domácností ročne.
Takisto by táto nová technológia mala znižovať podzemné uhlíkové stopy ako bonus k efektu spätného získania energie. Za normálnych okolností pri brzdení vlakovej súpravy metra sa energia premieňa na teplo, ktoré uviazne v tuneloch pod zemou a musí byť odsávané klimatizačnými jednotkami. Nová technológia produkuje menej tepla, čím sa znižujú nároky na odvetrávanie a klesajú tak náklady.