Zníži voda spotrebu paliva? BMW dokazuje, že sa to dá
- Autor:
- Roman Mališka
- Zverejnené:
- 6. 7. 2015
- Hodnotenie:
- Už ste hlasovali.
Voda a palivo si zvyčajne spolu dobre nerozumejú, ale automobilke BMW sa podarilo vyvinúť novú technológiu vodného vstrekovania, ktorá by mohla priniesť zlepšenie spotreby paliva a zvýšenie výkonu. Týmto systémom je vybavený aj najnovší prototyp radu 1, ktorému pomáha znižovať teploty spaľovania, čím klesá spotreba paliva až o 8 percent.
Hlavnou výhodou vodného vstrekovania je schopnosť ochladiť a znížiť teploty pri spaľovaní. BMW tak môže využívať kompresný pomer 11:1 oproti nižšiemu pomeru 9,5:1, ktorý sa zvyčajne používa v jeho trojvalcových motoroch. Vyšší kompresný pomer umožňuje lepšiu efektivitu paliva v nízkych a stredných otáčkach a znižuje jeho spotrebu v prípade vodou chladeného motora.
Systém vodného chladenia čerpá vodu z malej nádrže a rozstrekuje ju ako jemnú spŕšku podobnú hmle priamo do sacieho potrubia pretlakového priestoru, kde sa odparuje. Teplota spaľovania sa tak dokáže znížiť približne o 25 ° C.
Nižšie teploty vytvorené chladením vodou znižuje tiež zaťaženie na piesty, ventily motora, tiež aj na katalizátor či turbo a môže tak pravdepodobne zvýšiť životnosť týchto komponentov. Systém vodného chladenia v prototype radu 1 dokáže zvýšiť krútiaci moment a výkon až o 10 percent v porovnaní so štandardnými vozidlami.
Podobným systémom je tiež vybavené bezpečnostné vozidlo BMW M4 MotoGP, ktoré čerpá vodu z ručne plnenej nádrže v batožinovom priestore. Prototyp je však vybavený systémom vodnej rekuperácie využívajúcej aj kondenzovanú vodu z klimatizácie. Po vypnutí motora sa všetka voda z hadíc odvádza späť do mraziacej nádoby, aby sa predišlo korózii alebo zamrznutiu vody v hadiciach.
Automobilka BMW zatiaľ neoznámila, či sa tento systém chystá rozšíriť aj do sériovej výroby. Po intenzívnom testovaní automobilu MotoGP M4 by sa podľa vyjadrenia spoločnosti mohol tento systém v blízkej budúcnosti objaviť aj v produkčnom modeli BMW 4.