Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Slovak Telekom: Univerzálne dátové centrum pre firmy, ako aj pre živnostníkov

Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
12. 4. 2016
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

V dnešnej dobe mnohí z nás zálohujú svoje dáta na USB kľúče, alebo CD, DVD média a prípadne externé harddisky. Kto vám ale zaručí, že sa vašim dátam nič nestane, alebo že k nim budete môcť pristupovať aj na diaľku z nejakého mobilného zariadenia? Chvalabohu žijeme v modernej dobe a práve tieto úlohy prevzali na seba datacentrá. Jedno z nich navštívila aj naša redakcia a tak vám môžeme prezradiť, ako funguje.

Vzdialený cloudový prístup k dátam je v dnešnej mobilnej dobe kľúčovým faktorom pre mnohé moderné firmy. Dátové centrá zvládajú expanzívny nárast firemných dát, ktoré sú odvšadiaľ ľahko prístupné a na rozdiel od lokálnych firemných serverov poskytujú už od začiatku vyššiu úroveň bezpečnosti.

„Je výhodné mať dáta preč, to znamená, že nikdy človek nevie, že čo sa v tej firme stane. Či to bude ľudská chyba, či to bude možno nejaký úmyselný faktor, zlodej, hacker, či to bude eventuálne aj nejaká prírodná katastrofa alebo vôbec čo sa stane v tej budove,“ vysvetľuje pán Michal Korec, Slovak Telekom.

Aj preto je rozhodujúce, kde je dátové centrum umiestnené. V prípade Slovak Telekomu je to ďaleko od rieky, pre prípad povodní a v dostatočnej vzdialenosti od okolitých budov, ak by došlo k požiaru. No aj tak je pre tento prípad centrum poriadne vybavené.

„Nie je to len o tom postaviť dobrú budovu a mať dobrú konektivitu, ale fakt k tým dátam aj bezpečne pristupovať a zaistiť aj vôbec zálohu, aj zálohu našej zálohy a vôbec celý ten ekosystém.

S nárastom dát vo firmách úmerne rastú i požiadavky na konektivitu. Mnohí ľudia totiž pracujú na cestách a potrebujú byť neustále prepojení s firemnými dátami. Často sú to obchodní cestujúci, z ktorých môže posielať dáta hneď niekoľko naraz.

„Napríklad v tom našom cloudovom backupe rátame s tým, že tie dáta tečú postupne a nie z jedného zdroja. Môže ich byť 10, 20, 50. Ten počet zariadení sa razantne zvýšil a stúpajú aj nároky na to vôbec nejakú kontrolu, že ako zbehol daný deň, ako zbehol daný týždeň a nielenže zbehol, ale chcem to mať hneď aj zálohované.“

Áno, aj zálohovanie je v tomto smere pre vyspelé cloudové systémy samozrejmosťou. Firma tak nemusí budovať ani úložisko, ani záložný systém.

„Také relatívne nové riešenie, ktoré máme posledný mesiac je, že nezálohovať iba jednotlivé časti dát, ale vôbec celý virtuálny server. Máme na to riešenie cez tretiu stranu, ktorá vôbec zálohuje celý VMWare server a virtuálny server je tým pádom zálohovaný a ešte aj my zálohujeme zálohy.“

V minulosti boli dátové centrá dostupné skôr pre veľké a stredné firmy, no dnes ich služby môže využívať prakticky ktokoľvek.

„V rámci tej škálovateľnosti aj z našej strany na konci je živnostník. Jeden človek s jedným počítačom, možno s jedným ešte notebookom a s jedným telefónom a s jedným tabletom. Takže zrazu má štyri zariadenia, nemá jedno.“

Najmä v prípade malých firiem, prípadne pri jednom živnostníkovi, nie je efektívne, aby si títo budovali vlastné riešenie. Nikdy by totiž nedosiahli úroveň služby v takom zosahu, ako je nastavená vo veľkom cloude.

„Sa dostane do dátového centra, kde je určitý stupeň kvality. U nás je to Tier 3. To znamená, že využíva všetky benefity, ako ten veľký,“ uzatvára pán Michal Korec, Slovak Telekom.

Používateľ cloudových služieb si s rastom svojich požiadaviek môže cez webové rozhranie jednoducho nastaviť aký priestor chce využívať a aké služby s tým spojené mu vyhovujú.

Cloudové systémy v dátových centrách sa tak stávajú prístupnejšími pre všetkých, ktorým záleží na bezpečnosti, zálohe a jednoduchom, dokonca aj mobilnom prístupe k svojim dátam. Či už je to teda veľká nadnárodná spoločnosť alebo bežný živnostník, každý si vďaka moderným technológiám nájde svoje riešenie, ktoré mu pomôže s rozvojom podnikania.