Logistické kamióny Škoda, poháňané CNG, znížia náklady a tvorbu emisií
- Autor:
- Roman Mališka
- Zverejnené:
- 13. 2. 2017
- Hodnotenie:
- Už ste hlasovali.
Česká automobilka Škoda rozširuje svoju ekologickú flotilu a vo fabrike v Mladej Boleslavi nasadila štyri nové kamióny s pohonom CNG (Compressed Natural Gas, čiže stlačený zemný plyn). Nákladné vozidlá budú využité pre prevoz materiálu v priestoroch výrobného areálu, pričom by mali znížiť náklady na prevádzku a samozrejme vďaka zemnému plynu ubudne aj množstvo emisií oxidu uhličitého.
Škoda testovala svoje CNG nákladné vozidlá po dobu dvoch mesiacov a tri z nich budú nasadené na plný úväzok v hlavnej fabrike, zatiaľ čo štvrté bude slúžiť pre dodávateľskú firmu. Tento kamión bude 12 krát do týždňa jazdiť po trase dlhej 120 kilometrov do Stráže nas Nisou a späť do Mladej Boleslavi. Podľa vyjadrenia Škoda by to mohlo pomôcť ušetriť až 16 ton CO2 v porovnaní so štandardným dieselovým kamiónom.
Kamióny poháňané stlačeným zemným plynom sa oproti nákladným vozidlám s konvenčným pohonom vyznačujú podstatne nižšími emisiami. V skúšobnej prevádzke CNG kamióny znížili náklady na pohonné hmoty o 30 percent. Emisie oxidov dusíka (NOx) klesly o 80 až 90 percent a emisie oxidu uhoľnatého (CO) sa znížili celkovo o 90 percent. Pri priemernej spotrebe necelých 50 kilogramov CNG na 100 kilometrov sa emisie CO2 znížia o 25 percent.
Ďalším pokrokom v oblasti ekológie v Škoda je predstavenie takzvaných „Gigalinerov“, čo sú nové kamióny Škoda s dĺžkou až 25 metrov. Tie dokážu previesť materiál s objemom až 150 metrov kubických, čo je o 50 percent viac, ako u bežného kamiónu. Vďaka tomu tak vodiči ušetria 18 jázd po svojej 292 kilometrovej trase medzi Mladou Boleslaví a Rokycany každý týždeň. To je o 250 000 kilometrov menej v priebehu 12tich mesiacov a teda o 200 ton ročne menej škodlivín CO2 v ovzduší. Ďalším benefitom sú samozrejme aj nižšie prepravné náklady.
Škoda pre výrobnú logistiku v hlavnej fabrike v Mladej Boleslavi využíva aj lokálne bezemisné dopravné prostriedky na batériový pohon. Jedna súprava elektrického ťahača s dvomi prívesmi bola v rámci pilotného projektu dodatočne vybavená solárnymi panelmi. Fotovoltaické moduly tak dobíjajú ion-lítiové akumulátory. Ak sa táto skúšobná prevádzka osvedčí, určite bude solárnymi panelmi vybavených viacej týchto vozidiel. Škoda chce využitím solárnej energie ročne ušetriť zhruba 10 percent nákladov.