Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Slovak Telekom zavádza hlasovú biometriu

Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
25. 5. 2015
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Bezpečné overovanie prístupu pomocou biometrie sa začína využívať i pri smartfónoch, či už formou odtlačkov prstov alebo snímaním tváre. A čo hlas? Samozrejme aj ten je biometrickým prvkom, a tak sa pre neho rozhodol napríklad aj telekomunikačný operátor Slovak Telekom, ktorý takto, práve pomocou hlasu používateľa, potvrdí jeho totožnosť pri komunikácii s call centrom operátora.

Na úvod poďme trošku do technológie fungovania hlasovej biometrie. Existujú pri nej dva spôsoby overenia. Prvý je takzvaný Vocal Password, kedy sa identifikuje používateľ nahovorenou frázou.

„Ďalší spôsob je počas bežnej konverzácie, pre ktorý sme sa rozhodli my v Telekome, keďže je to oveľa prirodzenejšie pre ľudí. Hlasový odtlačok sa vytvorí počas rozhovoru s agentom, na tom čo rozpráva nezáleží,“ technológiu vysvetľuje pán Michal Pavlík, Slovak Telekom.

Pri aktivácii tejto služby sa teda počas hovoru s call centrom vytvorí hlasový odtlačok volajúceho. Spracovaná nahrávka hovoru sa ukladá do systému ako matematický modul.

„Ten vzniká na základe hlasu používateľa. S jeho súhlasom sa vytvorí hlasový odtlačok, ktorý následne pri každom ďalšom volaní porovnávame s hlasom aktuálne volajúceho,“ hovorí pán Martin Vidan, Slovak Telekom.

Naplno sa tu využíva to, že každý človek má jedinečnú charakteristiku hlasu. Inteligentná hlasová biometria vie potom rozpoznať aj vašu zmenu intonácie alebo rôzne problémy s hlasom.

„Pokiaľ je hlas dočasne zmenený napríklad počas nádchy. Prirovnám to k tomu, keď voláte niekomu známemu a dokáže vás rozoznať telefonicky, že ste to vy, tak aj tento systém dokáže overiť aj takýto zmenený hlas,“ vysvetľuje pán Michal Pavlík, Slovak Telekom.

Vďaka tejto technológií by sa malo podstatne zrýchliť a zjednodušiť overenie totožnosti používateľa pri komunikácii s Call centrom, keďže si už netreba pre vybavovanie požiadaviek pamätať najrôznejšie kódy. Systém tak volajúceho rozpozná automaticky.

„Samotné overenie sa uskutočňuje ihneď od začiatku rozhovoru. Systém porovnáva to, čo hovorí, ešte skôr, ako stihne dokončiť alebo vysloviť svoju požiadavku,“ hovorí pán Michal Pavlík, Slovak Telekom.

Hlasová biometria je dokonca bezpečnejšia ako overenie prostredníctvom štandardných kódov.

„Systém je natoľko citlivý, že rozozná prípadné volanie z nahrávky respektíve rozozná nahrávku od skutočného hlasu a zároveň učí sa v čase. To znamená, keď nám volá viackrát, systém postupne upravuje daný hlasový odtlačok a prispôsobuje ho tomu reálnemu aktuálnemu stavu, pretože sa v čase samozrejme môže meniť hlas,“ hovorí pán Martin Vidan, Slovak Telekom.

Okrem skrátenia času prináša hlasová biometria možnosť takzvaného delegovania.

„Zjednodušene povedané, v prípade, že chcem administrovať prostredníctvom Call centra služby niektorého z mojich blízkych, ktorý mi zveril svoje ID údaje. Týmito kódmi sa jednorazovo overím a pri každom ďalšom volaní už budem môcť administrovať služby svojich blízkych aj prostredníctvom overenia hlasom,“ uzatvára pán Martin Vidan, Slovak Telekom.

S call centrom telekomunikačného operátora sa technológia hlasovej biometrie dostáva postupne do ďalších oblastí nášho života. Vzhľadom na viaceré výhody tejto technológie je teda možné, že sa udomácni aj v call centrách viacerých bánk, či poisťovní.