Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Čo všetko sa ukrýva pod slovami "výroba bicykla"?

Autor:
Alžbeta Harry Gavendová
Zverejnené:
30. 6. 2014
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Prelom sedemnásteho a osemnásteho storočia a Karl von Drais – oboje sa viaže k bicyklu. V tomto období sa totiž bicykel „vynašiel“. Jeho vývoj však neustále pokračuje, a to dokonca aj na Slovensku. A my sme sa vo výrobe boli pozrieť priamo s kamerou.

Kým sa dostane nový model bicyklu medzi ľudí, trvá to určite také tri roky. Hlavným komponentom, ktorý spája všetko dokopy, je samozrejme rám. „Začína sa skicovať na papier tzn. myšlienky z hlavy treba zhmotniť a preniesť do poznámok, potom sa robia skúšobné tabletové skice, v ktorých v počítači čiastočné detaily riešime už v 3D, aby sme si to overili v priestore. Každý je inej postavy, niekto má dlhšie nohy, kratšie ruka a aj ten posed na bicykli musí byť pohodlný, tak aby sa človek pohodlne odviezol, tak aby ho nič nebolelo po jazde,“ vysvetľuje počiatky tvorby Patrik Paul z Paul+Murín Creative.

Existujú pritom veľkostné i bezpečnostné normy, ktoré treba zohľadniť. Najlepšie je však posúdiť model v reálnej podobe, a tak sa z hrubej modelácie v počítačovom 3D prostredí, dostáva nový bicykel na svetlo sveta pomocou 3D tlače z plastu, prípadne sa vyrobí hliníková, či karbónová vzorka. „Na modeli si overujeme jednotlivé proporcie, línie a vzťahy prvkov, ktoré je v počítači ťažké odhaliť,“ pokračuje Patrik Paul.

Keď sú prvé muchy vychytané, môže začať prvá predvýrobná fáza. V nej treba začať testovať bezpečnosť rámu. „Robíme rôzne analýzy a modelové testovania hlavne v rámci počítačových analýz. Dokážeme simulovať zaťaženia, rôzne tlaky na určité časti rámov. Vlastne predídeme tým skôr, ako sa vyrobia samotné formy, rôznym problémom,“ hovorí Michal Wiesenganger z Kellys Bicycles.

Ak sa rám schváli, môže sa vytvoriť jeho priemyselná forma a vyrobiť zopár prvých kusov, ktoré putujú na testy dodávateľom ďalších komponentov bicykla. „Každý jeden test je zameraný na určitú časť toho bicykla, alebo na určité pnutia, tlaky pôsobené na dané rám,“ vraví Michal Wiesenganger. Testovanie sa riadi štandardmi Európskej únie a možno ho prirovnať ku crash testom v automobilovom priemysle. Slovenskí bicykloví vývojári si však európske štandardy upravili. „Nadstavujeme tieto testy o 25%, ako je takýto štandard, tzn. naozaj vtedy sme si istí, že bicykel je v poriadku, rám netrpí žiadnymi nedostatkami, naozaj je tuhý, pevný,“ vysvetľuje Michal Wiesenganger.

No a nakoniec sa, na záverečné testovanie, ešte pred sériovou výrobou, podujmú profesionálni jazdci v reálnom teréne. „Takéto testovanie štandardne trvá celú sezónu, teda rok, od nejakého februára, kedy v prvých krokoch chodia testovať bicykle do Francúzska, Talianska, kde je už na to teplota, až dokonca sezóny, tzn. do septembra,“ pokračuje Michal Wiesenganger. Každý bicykel, ktorý sa zo slovenskej dielne na trh dostane je teda poriadne otestovaný. Masová výroba na pásovej linke sa preto môže spustiť. Všetko sa pritom začína pri rámoch. „Na tieto rámy sa následne montujú obalové zloženia, riaditká už skompletované s brzdami, s riadiacimi páčkami, domontovávajú sa všetky ostatné prehadzovače. Na konci sa bicykel zoraďuje, tzn. vyskúša sa veškerá funkčnosť, ktorá na tom bicykli je,“ hovorí Michal Wiesenganger.

Na konci sa však bicykel musí opäť rozložiť, aby sa vtesnal do škatule a mohol sa expedovať. Takou samostatnou kapitolou pri montáži bicyklov sú kolesá. Aj pri nich pomáhajú technológie. Začína to už pri vypletaní kolies. Kolesá ďalej pokračujú do zariadenia, ktoré výplet spevní tým, že dotiahne skrutky na špiciach. No a keď je aj toto hotové, pokračuje koleso na ďalší stroj. „Koleso naozaj treba s maximálnou presnosťou vystrediť tak, aby bolo v obidvoch osiach vycentrované, na to používame mašiny, ktoré majú nadstavené odchýlky, ktoré sa laserom merajú, či to koleso je vystredené, prípadne do ktorej strany treba ktorú špicu dotiahnuť,“ uzatvára Michal Wiesenganger. Následne stačí už len osadiť ďalšie komponenty, vrátane duše kolesa, plášťa a takýto komplet môže ísť na začiatok montážnej linky.

Ľudia v tejto slovenskej fabrike vyrobia denne zhruba 350 bicyklov. No aj keď im pomáhajú technológie, ručná práca je nenahraditeľná a aj vďaka nej sa do celého procesu vkladá ešte väčšia kontrola.