Suborbitálne plavidlo VSS Unity zvládlo svoje prvé plachtenie vo vzduchu
- Autor:
- Roman Mališka
- Zverejnené:
- 5. 12. 2016
- Hodnotenie:
- Už ste hlasovali.
Spoločnosť Virgin Galatic zobrala prvýkrát do nebies svoje suborbitálne plavidlo VSS Unity, ktoré je navrhnuté pre komerčnú dopravu turistov do vesmíru. VSS Unity bolo vypustené z paluby špeciálne upraveného lietadla WhiteKnightTwo ponad Mohavskú púšť, kde je aj testovacie centrum spoločnosti Virgin Galactic.
Počas 20 minútového letu zbieralo plavidlo VSS Unity telemetrické dáta a z toho 10 minút plachtilo voľne vo vzduchu. Vďaka tomu mohli vývojári otestovať všetky palubné systémy.
Suborbitálne plavidlo VSS Unity pilotoval Mark Stucky a Dave Mackay, zatiaľ čo lietadlo WhiteKnightTwo mal pod kontrolou Mike Masucci a Tod Ericsson, na palube sa nachádzal aj skúšobný inžinier Dustin Mosher. Išlo pritom už o piaty let tejto suborbitálnej lode, ale vôbec prvý takýto voľný let vo vzduchu. Lietadlo WhiteKnikgtTwo má za sebou už 218 letov.
VSS Unity je pritom druhá verzia plavidla SpaceShipTwo a bola postavená dcérskou spoločnosťou Virgin Galactic, tímom vývojárov z Spaceship Company. Počas sobotňajšieho letu sa plavidlo VSS Unity nachádzalo v nadmorskej výške 15 240 metrov (50 tisíc stôp) a dosahovalo maximálnu rýchlosť 0,6 Machu (735 km / h). Podľa vyjadrenia Virgin Galactic indikujú počiatočné telemetrické dáta to, že let prebehol „veľmi dobre.“
Dosiahnutie míľnika v podobe voľného letu vo vzduchu sa spoločnosti Virgin Galactic podarilo prekonať problémy, ako bola aj napríklad nešťastná smrteľná nehoda počas skúšobného letu v roku 2014, kedy sa plavidlo VSS Enterprise (SS2-001) rozpadlo vo vzduchu 13 sekúnd po vypustení z materskej lode WhiteKnightTwo. Zahynul vtedy druhý pilot Michael Alsbury a ťažké zranenia si odniesol pilot Peter Siebold.
Virgin Galactic teraz analyzuje dáta z posledného testovacieho letu a chce ich použiť na určenie toho, kedy sa bude môcť suborbitálne plavidlo VSS Unity prvýkrát vydať na let s raketovým pohonom. Ten bude samozrejme nasledovať až po vykonaní ďalšej série testov plachtenia vo vzduchu a vyhodnotenia telemetrických údajov zo všetkých testov.