Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

7 vynálezcov, ktorých pochovali vlastné vynálezy

Autor:
Ľubo Straka
Zverejnené:
10. 3. 2014
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Vynálezy a inovácie, technológovia a novinky. Sú to pojmy, ktoré sa spájajú s projektmi prínosnými pre ľudstvo. Medzi nami sú ľudia, ktorí boli ochotní zasvätiť celý svoj život bádaniu nad otázkami a experimentmi, ktoré my dnes už berieme ako samozrejmosť. No niektorí vynálezcovia naozaj doslovne zasvätili život svojim vynálezom. Sú totiž medzi nimi takí, ktorí svoj život za svoj projekt i položili. Väčšinou priamo počas testov...

V horeuvedenom videu nájdete i fotografie a krátky opis príhody, no pre krátku rekapituláciu si poďme povedať, o koho pôjde.

1, Prvým z čestných tvorcov je Michael Dacre. Ten zostrojil Jetpod Airtaxi, VQ-STOL. Počas testovania v roku 2009 sa však prototyp leteckého taxíka zrútil.

2, Thomas Andrews bol hlavným konštruktérom slávneho a tragického Titnicu. Všetci dobre vieme, ako to dopadlo 14.apríla 1912. Thomas Andrews mal pritom údajne možnosť zachrániť sa v člne, no svedkovia vravia, že ostal iba bez slova stáť v jednom zo salónov, fajčil cigaretu a čakal na smrť. Ako inžinier totiž vedel, že mu ostávajú 2 a pol hodiny života...

3, Rakúšan Max Valier bol pilot extrémne rýchleho auta na danú dobu. Išlo doslova o raketové auto a bolo i poháňané kvapalným raketovým palivom a vlastnilo raketový motor. Valier zomrel v roku 1930 pri explózii v laboratóriu počas testovania paliva.

4, Sylvester Roper je vynálezcom bicyklu na parný pohon. Hoci v jeho prípade nenastala žiadna explózia, počas testov spadol a spôsobil si zlyhanie srdca.

5, Valerian Abakovsky stojí za vznikom Aerovagónu. Bolo to koľajové rýchlo-vozidlo, ktoré malo pôvodne prevážať sovietskych úradníkov. Aerovagón bol experimentálnym vysoko-rýchlostným železničným vozidlom, ktoré malo vzdušný motor a bolo poháňané vrtuľou. V roku 1921 sa ním viezla skupina komunistov z Moskvy to Tuly na testovacej jazde. Hoci cesta tam prebehla v poriadku, cesta späť do Moskvy sa stala osudnou. Auerovagón sa vykoľajil a zabil všetkých cestujúcich vrátane Abakovskeho.

6, Počiatky potápania tiež neboli najľahšie. Henry Fleuss sa pokúšal vytvoriť a otestovať kyslíkový dýchací prístroj, či v tej dobe ešte celý skafander. Bohužiaľ, v roku 1932 sa mu počas testov drasticky znížila hladina kyslíka a nestihol sa vynoriť.

7, Jean Francois Roziére je zase smutne známy svojím preletom balónom. V roku 1783 bol kráľom Ľudovítom XVI. Vyhlásený ako prvý pilot (spolu s markízom d ´Arlandes), pretože sa mu podarilo naozaj vzlietnuť balónom a aj bezpečne zosadnúť. Nasledovalo niekoľko úspešných letov a rekordov (výška 3,000 metrov, 52 km/45min). Osudným sa stal pokus preletieť z Francúzska do Anglicka. V roku 1785 im pri prípravách na odlet balón nečakane vzlietol a nakoniec spadol z výšky 1,500 metrov. Obaja pasažieri boli okamžite mŕtvi.

Podobné články