Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Robotické batoľa vnáša pohľad na učenie sa v rannom detstve

Robotické batoľa vnáša pohľad na učenie sa v rannom detstve
Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
30. 11. 2016
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

S cieľom lepšie pochopiť mechanizmus učenia detí v rannom veku testovala nová štúdia asociačné zručnosti detí aj robotov. Zistilo sa, že deti používajú robotickú techniku, ktorá nie je založená na vedomej myšlienke.

Tím vedcov z univerzity Lancaster začal s ľudskými deťmi vo veku dva a pol roka, ktoré boli poverené výberom určitej hračky z troch, štyroch alebo piatich hračiek, pričom iba z jedným predmetom boli už predtým oboznámení. Cieľom štúdie bolo prinútiť dieťa, aby sa dozvedelo meno novej hračky prostredníctvom procesu eliminácie, takzvanej technike „vzájomnej výlučnosti“, ako ju štúdia nazvala.

Napríklad ak sú dieťaťu predložené tri hračky, jedna hnedá, ďalšie žltá a posledná oranžová, môže už vedieť, že hnedá sa nazýva králik a žltá je kačica. Keď boli deti požiadané, aby ukázali žirafu, tak väčšina z nich bola schopná prísť na to, že cieľom bola oranžová hračka.

Vedci z univerzity Lancaster testovali robotické batoľa so systémom hĺbkového učenia, ktoré simulovalo učenie sa detí v rannom veku

Pri ďalších testoch použili vedci robota s názvom iCub, ktorý pracoval na rovnakom zadaní. Tento robot s telom v podobe batoľaťa je stelesnením neurónovej siete, čo je systém umelej inteligencie so schopnosťou hĺbkového učenia. Robot iCub bol použitý už v minulosti pri štúdiách jazykov a dokonca bol nominovaný, aby niesol pochodeň pred olympijskými hrami v Londýne v roku 2012.

Roboti boli vopred vyškolení, aby dokázali rozoznať 12 objektov a potom rovnako ako deti boli požiadané, aby vybrali niektoré z nich zo skupiny, pričom ciele boli zmesou známych aj nových položiek. Zaujímavosťou bolo to, že roboti sa správali a naučili nové slová presne rovnakým spôsobom ako ľudské deti.

Roboti iCub sa počas štúdie správali rovnako ako malé deti

Štúdia ukazuje, že správanie vzájomnej výlučnosti možno dosiahnuť s veľmi jednoduchým „mozgom“, ktorý sa učí iba asociácie medzi slovami a objektmi. To naznačuje, že prinajmenšom niektoré aspekty učenia v rannom veku sú založené na silnej asociácii, ktorá vzbudzuje schopnosť u batoliat rýchlo absorbovať informácie z komplikovaného prostredia pre vzdelávanie.