Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Vedci vytvorili mikroskopickú verziu hry Pac-Man s mikróbmi

Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
7. 7. 2016
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Známa hra Pac-Man je tu s nami už niekoľko desaťročí, a za tú dobu vzniklo množstvo jej verzií a pokusov o reštart. Hra boja zjavnou inšpiráciou aj pre nórskych výskumníkov, ktorý vytvorili jej mikroskopickú verziu, kde sa celá hra odohráva v bludisko, ktoré je široké menej ako jeden milimeter, a v ktorom sa pohybujú dravé mikróby.

V projekte s názvom Protozoan Pac-Man zohrávajú hlavnú rolu jednobunkové Ciliaty a druhy buniek Euglena, zatiaľ čo mnohobunkové Rotifery zastupujú úlohu duchov a lovia ich v známom bludisku. Experiment bol zaznamenaný na video pomocou mikro-scénografu, pričom bludisko bolo osvetlené neónovým osvetlením, ktoré dodalo stenám známy vzhľad z hry Pac-Man a navyše boli aj ľahko viditeľné pod mikroskopom.

Vedci vytvorili pre mikroorganizmy prostredie, ktoré simuluje známu hru Pac-Man

Vedci z Juhovýchodnej Nórskej univerzity priznali, že tento projekt bol čiastočne navrhnutý s cieľom zvýšiť povedomie o ich práci a upozorniť na oblasti, ako by bolo možné vytvoriť trojrozmerné prostredie pomocou technológií mikro a nano systémov. Akokoľvek umelo toto prostredie vyzerá, podľa teórie by malo skutočne viesť k väčšiemu prirodzenému správaniu mikróbov.

Zvyčajne vedci študujú rast mikroskopických organizmov v Petriho miskách, no to prostredie je prázdne a nezodpovedá podmienkam, ktoré sú pre mikroorganizmy prirodzené. Poskytnutie prekážok pre mikróby, ako sú steny a kanály pre komunikáciu, by mohlo simulovať prirodzené prostredie a mohlo by to viesť k novým poznatkom o tom, ako sa pohybujú vo svojich rodných lokalitách.

V bludisku sa pohybujú jednobunkové organizmy Cliaty a Euglena, ktoré lovia mnohobukové Rotifery

Vedci spozorovali, že hoci sa jednobunkové organizmy pohybovali náhodne, u mnohobunkových Rotiferov sa menilo správanie v priebehu času. Po tom, ako boli vložené do bludiska sa pomaly a opatrne oboznámili so svojím okolím a potom sa týmto umelým prostredím pohybovali s oveľa väčšou istotou. Ďalší výskum sa zameria na digitálne sledovanie trás organizmov v labyrinte, a aký druh logiky používajú pre svoje rozhodnutia.