Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Objav mladého vedca znižuje šírenie chorôb v lietadlách

Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
24. 6. 2015
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Mladí a nádejní vedci z akademickej pôdy si za svoje zobrali už mnohé témy zo života. Napríklad aj taký letecký priemysel. Jedným z takých je aj 17 ročný Raymond Wang z Kanady. Ten predstavil svoj vedecký projekt, ktorý sa zaoberá efektívnejším prúdením vzduchu v kabíne lietadla, čo napríklad znižuje šírenie chorôb medzi pasažiermi.

Mladý muž strávil niekoľko mesiacov skúmaním všetkých faktorov, kým sa dopracoval k výsledku. Jeho projekt prúdenia vzduchu v lietadlách pritom dokázal priniesť lepšiu výmenu vzduchu pre cestujúcich v kabíne lietadla.

„Môj projekt spracúva prúdenie vzduchu výpočtovo aj fyzicky. Spravil som presné modely kabín a s použitím viacerých vstupov som bol schopný upraviť prúdenie vzduchu v kabíne. Až 55 krát sa znížilo šírenie chorôb a nárast čerstvého vzduchu pre pasažierov bol vyšší o 190 percent,“ predstavuje projekt študent Raymond Wang, Kanada.

Pre získanie týchto poznatkov bolo potrebné nasimulovať prostredie, aké sa nachádza vo vnútri lietadla.

„Vytvoril som presnú geometriu kabíny, aby som získal zodpovedajúce výsledky z analýzy vo vysokom rozlíšení. S použitím týchto vstupov som potom vygeneroval riešenia pre prúdenie vzduchu v kabíne.“

Digitálny model bolo treba overiť aj v praxi a k tomu poslúžil fyzický model kabíny v špeciálnom prostredí.

„Cez tieto vstupy som kontrolovane púšťal vzduch a v bočných stenách sa nám podarilo získať prúdenie vzduchu v presných bodoch, ako je tomu pri skutočnom lietadle. Čiže vzduch sa vpúšťa zhora a zboku, pričom sa vytvára jeho cirkulácia vo vnútri modelu lietadla.“

Analýzou až 32och rôznych simulácií prúdenia vzduchu vytvoril mladý vedec prototyp nového systému, ktorý sa dá jednoducho vytlačiť aj na 3D tlačiarni. Iná úprava jestvujúceho systému je pritom pre letecké spoločnosti v dnešných podmienkach náročná.

„Existujúce návrhy od iných vývojárov majú obrovské bariéry pri realizácii. Napríklad pri Boeingu si niektoré iné návrhy vyžadujú kompletnú prestavbu kabíny. Lietadlo môže stráviť v servise aj dva mesiace, pričom tieto úpravy stoja niekoľko miliónov dolárov a trvajú tisíce pracovných hodín,“ uzatvára študent Raymond Wang, Kanada.

Nový systém od mladého vedca sa dá jednoducho a veľmi efektívne zakomponovať do lietadiel aj počas len jedného, či dvoch dní. Takže jediné na čom záleží je to, či sa mladý vedec dohodne s výrobcami lietadiel, aby mohli túto technológiu čo najskôr implementovať do reálneho sveta.