Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Ford: LIDARová navigácia v autonómnom vozidle

Autor:
Ľubo Straka
Zverejnené:
28. 5. 2014
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Len si predstavte, že ste poriadne unavený a pred sebou máte ešte dlhú cestu autom - no, sústrediť sa na šoférovanie pritom nie je jednoduché. Ale čo keby túto činnosť prevzalo za vás samotné auto ? Fikcia ? No ako pre koho...Taký Ford vie o tom svoje. Na MWC 2014 o tom porozprával nášmu šéfredaktorovi Ľubovi Strakovi pán Wayne Williams, vývojár z Fordu.

Aj americká automobilka sa, tak ako aj iné koncerny, pokúša vyrobiť autonómne vozidlo. Na pomoc si berie technológiu LIDAR, čiže laserovú navigáciu. Na správne fungovanie tejto technológie potrebuje byť auto vybavené štyrmi vysielačmi a prijímačmi laserových lúčov.

„Je to podobné ako so známymi radarmi, no v tomto prípade používame lasere na získanie obrazu okolitého prostredia. Každý z týchto štyroch LIDARov má vo vnútri 32 laserov. Tie sa otáčajú rýchlosťou desaťkrát za sekundu a každé vytvorí 700 tisíc zobrazovacích bodov. Spolu sú to teda takmer 3 milióny informácií každú sekundu,“ vysvetľuje Wayne Williams.

Všetky dáta spracúva počítačová jednotka s procesorom, ktorá sa nachádza vzadu v aute. Práve tá potom tvorí spomínané obrazy okolitého prostredia. A na základe týchto informácií si auto vytvorí obraz o tom čo sa deje okolo neho a dokáže potom prijímať rozhodnutia, kedy spomaliť, či zabočiť vpravo alebo vľavo. Samozrejme pre úplnosť navigácie sú tu aj GPS antény. Vpredu a vzadu na aute, ale nespolieha sa len na ne.

„Autom chodíme často aj cez miesta kde nie je, prípadne, kde sa nám stratí GPS signál. Aj preto prichádzame s LIDARom. Keď ide auto cez nejaké miesto či mesto po prvýkrát, len zberá údaje. Vytvorí si z nich 3D mapu okolia. No a keď potom tadiaľ prechádza už druhý a ďalší krát, v mape sa už vyzná a lokalizuje v nej svoju polohu.“

Auto by tak už následne malo pochopiť a samé sa rozhodnúť, kam má ísť. Jednoducho za vás naplánuje cestu, aby vás dostalo na miesto, kam chcete dôjsť. A čo sa deje v pozadí práce LIDARu? „Každý z vyslaných lúčov svetla sa odráža od okolitých objektov. Ich vzdialenosť od auta meriame na základe toho, ako dlho trvá lúču, kým sa vráti.“

Lasery takýmto spôsobom ponúkajú informácie s rozsahom asi 70 metrov okolo auta. Môže sa však stať, že v okolí budú zrkadlá či budovy, ktoré nám svetlo odrazia inak a môžu skresliť údaje. Systém sa preto nespolieha len na LIDAR. Sú tu aj ďalšie senzory, radary, či kamery, ktoré sú pre auto ďalšími vnemovými orgánmi. „Výhodou je zároveň to, že tieto lasery pracujú rovnako dobre cez deň, ako aj v noci. Takže si predstavte, že vodič by videl v noci tak dobre ako za svetla. Laser to naozaj dokáže.“

Okrem samotnej funkcie autonómneho riadenia by však táto technológia mala pomôcť i zníženiu nehodovosti. Autá by si totiž mali vedieť, medzi sebou, poskytovať kvalitné informácie o dianí na cestách, čím by sa vlastne dokázalo zabraňovať nehodám. Dátum uvedenia technológie do praxe v takomto rozsahu je však zrejme ešte stále vzdialený. 

Podobné články