Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Ako vyzerá vyučovanie s tabletmi v praxi?

Autor:
Alžbeta Harry Gavendová
Zverejnené:
30. 4. 2014
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Žiaci Základnej školy Rudolfa Dilonga v Trstenej si vyučovanie naozaj užívajú. Používajú totiž tablety, ktoré sú súčasťou celkom nového systému výučby. Ide o projekt digitálnych tried, v ktorom spojili svoje sily Prestigio a Microsoft a my sme sa boli pozrieť, ako presne celý systém výučby vyzerá.

„Dnes deti používajú tablet najmä na hranie a nemali predstavu, že tablet môže slúžiť aj na výučbu. Pomocou našich programov a programov, ktoré školy vlastnia, sa dokážu plnohodnotne interaktívne vyučovať slovenčinu, vlastivedu, dejepis,“ vysvetľuje Július Masár zo spoločnosti Prestigio. Základnými prvkami projektu sú teda tablety Prestigio Multipad pre žiakov a veľký interaktívny displej Prestigio pre učiteľa. Vzájomné prepojenie všetkých zariadení má na starosti rozhranie WiFi. Na chod systému sa využíva operačný systém Windows 8.1. Niektoré jeho prednosti sa tak dajú použiť aj inde, ako v domácom prostredí.

„Nie je to len o konzumácii obsahu a zábavu, ale hlavne na vytváranie toho obsahu, podpora produktivity a kolaborácie, či to už je v podnikovej sfére, alebo práve aj v školstve,“ vraví Lukáš Okál zo spoločnosti Microsoft. Windows 8.1 má dotykové rozhranie a práve túto intuitívnosť sa kompetentní rozhodli využiť aj pre školákov v tabletoch. Podľa Lukáša Okála by mala byť i výdrž batérie dostatočná: „Tieto zariadenia sú optimalizované na celý pracovný deň, čiže minimálne 8 hodín a viac.“

Hlavná elektronická tabuľa pre učiteľa je mobilná a môže mať uhlopriečku od 50 do 84 palcov. Je multidotyková a naraz s ňou môže pracovať až 6 detí. Rozlíšenie je pritom full HD, no vo verzii 84 palcov je k dispozícii aj 4K. „Prestigio vyvíja vlastný softvér pre interaktívnu komunikáciu učiteľ - žiak. Máme vlastné aplikácie, ktoré podporujú interaktívnu výučbu a komunikáciu medzi tabletom a tabuľou,“ dodáva Július Masár. Peter Pallo, učiteľ zo ZŠ Rudolfa Dilonga, ktorý spracuje s týmito tabletmi, vraví: „Máme nainštalované 25GB výukového softvéru, rozdelený je do všetkých predmetov od matematiky po výtvarnú výchovu, každý je plnohodnotný, sú tam tematické celky presne podľa vzdelávacích štandardov.“ Tabuľa má množstvo vstupov, vrátane USB. Učiteľ si tak môže priniesť na externom dátovom nosiči svoju prípravu na vyučovanie. Rovnako sa k tabuli dá pripojiť i webkamera na Skypovanie, prípadne aj samotná tlačiareň. O všetko sa pritom stará počítač, na zadnej strane tabule, ktorý je zároveň odnímateľný a teda mobilný. Čiže, môže fungovať aj samostatne, bez interaktívnej tabule.

„Aktuálne náš softvér zvláda pripojenie 20 tabletov súčasne, 19 tabletov je užívateľských, študentských a jeden je teacher-admin, ten je správcom všetkých tabletov. On je schopný pomocou WiFi komunikovať ako s tabuľou, tak aj so žiakmi,“ hovorí o fungovaní systému Július Masár. Učiteľ si môže pomenovať tablety menami žiakov a potom ich tak vyvolávať. Napísaná odpoveď sa zobrazí aj na tabuli. Zároveň učiteľ kontroluje, čo žiak robí. Môže mu i zakázať prístup k nevhodným stránkam na internete, prípadne k aplikáciám. Všetky údaje, s ktorými žiaci v škole pracujú, si pritom môžu navzájom zdieľať. „Tým, že prišli tablety do školy, tak sa posunuli hranice vzdelávania. Využívame tzv. One drive prístup, kde sú dáta uložené online, majú k nim prístup kdekoľvek - doma v škole, nenosia USB kľúče, všetko zdieľajú cez aplikačné prostredie, ktoré Microsoft ponúka,“ vysvetľuje princíp zdieľania obsahu Peter Pallo.

V prípade, že je školopovinné dieťa choré, môže sa s ním trieda spojiť online. WiFi prepojenie umožňuje i tímovú virtuálnu spoluprácu na projektoch. Využívať sa však dajú aj tréningové portály s úlohami. „Oni sa postupne učia tieto funkcionality, ktoré sú tam a oni už prídu do života pripravené, už sa nebudú musieť toľko vzdelávať, ako my, ktorí sme začínali pri pere, papieri a ceruzke, ale oni začínajú s týmto balíkom a budú vedieť aj tie pokročilejšie funkcie, ktoré sme my možno ešte nevedeli na začiatku,“ vraví na margo výhod používania tabletov v školách Lukáš Okál. 

Hoci sa zdá, že celé vyučovanie je len o tabletoch, nie je to tak. Deti počas vzdelávania fungujú aj s klasickými učebnými postupmi a nechýbajú ani športové aktivity na čerstvom vzduchu. V každom prípade je však takáto metóda krokom vpred a to nie len pre školy, ale aj pre edukačné centrá, jazykové školy, či priemyselne firmy, ktoré školia, prípadne pripravujú ľudí.