Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Výber technologických zaujímavostí - Techpedia NEWS 30

Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
3. 1. 2017
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

V krátkom video bloku vám prinášame technologické zaujímavosti a inovácie, ktoré si pre nás prichystali vedci, vývojári a výrobcovia z celého sveta.

Robotické rameno Dobot M1 je určené najmä pre automatizáciu výroby pre malé a stredné firmy a vďaka vymeniteľným hlavám sa môže stať všestranným pomocníkom. Pre základné úkony, ako je vyberanie a prekladanie vecí má k dispozícii klepetá a nasávaciu hlavicu. Pomocou hlavy pre 3D tlač sa rameno môže premeniť na adaptívny výrobný nástroj, zatiaľ čo do hĺbky pulzujúci modulačný laser umožní vyrývať do materiálu obrázky, texty či fotografie. K dispozícii je aj hlava pre spájkovanie. Stroj sa dá naprogramovať alebo priamo ovládať cez mobilnú aplikáciu, prípadne cez počítač so systémom Windows, Mac či Linux.

Šikovné zariadenie Smartduvet by mohlo pomôcť v rannom zhone, pretože namiesto ponáhľajúceho sa človeka za neho samé ustelie paplón na posteli. Smartduvet sa skladá zo vzduchového kompresora a mriežkovanej štruktúry, ktorá sa vkladá na hornú stranu paplóna pod povlečenie. Malá rúrka pritom prepája mriežkovanú štruktúru so vzduchovým kompresorom. Ten po aktivácii, cez sprievodnú mobilnú aplikáciu, napumpuje do štruktúry vzduch. Tá sa nafúkne a vyrovná smerom von, čo spôsobí, že sa celý paplón automaticky ustelie na posteli.

Robotické rameno Dobot M1

Prodrone PD6B-AW-ARM je popisovaný ako prvý priemyselný dron na svete, ktorý je vybavený dvojicou robotických ramien. Tie dokážu uchopiť, prenášať a uvoľniť náklad s úžitkovou hmotnosťou až do 10 kilogramov. Softvér vybavený špeciálnym algoritmom pomáha udržiavať stabilitu dronu počas toho, ako sa jeho ťažisko pri dvíhaní predmetov posúva. Dron je vode odolný, a vďaka dvojici batérií môže vo vzduchu operovať až 30 minút. A to v maximálnej nadmorskej výške 5000 metrov, pri maximálnej rýchlosti letu 60 km / h.

Spoločnosť Komatsu predstavila svoje najnovšie plne autonómne ťažobné nákladné vozidlo, ktoré dokáže operovať bez vodiča. Vďaka odstráneniu kabíny mohli vývojári prispôsobiť konštrukciu tak, aby sa optimalizovalo rozloženie záťaže. Toto autonómne ťažobné nákladné vozidlo s výkonom 2700 konských síl má pohon všetkých štyroch kolies a dokáže jazdiť rovnako efektívne dopredu, ako aj dozadu. Tým pádom sa nemusí otáčať, čím sa zvyšuje produktivita jeho práce.

Vedci z Národnej austrálskej univerzity vyvinuli nový superhydrofóbny náter. Ten sa dá na objekt ľahko aplikovať sprejom, jeho výroba nie je nákladná, a najmä si svoje vodotesné vlastnosti zachová oveľa dlhšie, ako je to pri podobných materiáloch. Nový náter je vyrobený s použitím kombinácie dvoch plastov, polymetylu-metakrylátu a polyuretánu. Mechanicky je veľmi stabilný a dlhodobo odolný voči poškodeniu bez straty svojich hydrofóbnych vlastností.