Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Moderné technológie a služby, ktoré seniorom pomáhajú uľahčiť ich život

Autor:
Ľubo Straka
Zverejnené:
12. 12. 2016
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

S technológiami sa všetci stretávame každý deň, no málokto si možno uvedomuje, že nie sú len pre tínedžerov, alebo pre ľudí v produktívnom veku, ale aj pre seniorov. A tak sme sa zaujímali o niektoré, ktoré im môžu uľahčiť život.

Mnohí seniori, ako aj niektorí chorí ľudia si vyžadujú špeciálnu starostlivosť, prípadne aspoň dohľad. Nie vždy je však možné robiť im spoločníka 24 hodín a tak v tomto smere pomohli aj na Slovensku technológie. Napríklad služba Rodinný asistent v podobe špeciálnych hodiniek. Tie slúžia najmä pre prípadné rizikové situácie, kedy si používateľ môže stlačením korunky hodiniek privolať kvalifikovanú pomoc. Je to 24 hodinová záchranná služba.

„Čiže profesionálni záchranári, nielen nejaké operátorky callcentra, ktoré identifikujú problém a v prípade potreby zavolajú pomoc vo forme teda rýchlej záchrannej služby, alebo len nejakú kontaktnú osobu, ktorú si príbuzný používateľa zadal. Napríklad susedu, ktorá je hneď vedľa a pomôže,“ vysvetľuje pani Elena Strašková, Slovak Telekom.

Nielen starším ľuďom sa stáva to, že si niekde svoj mobilný telefón a nedokážu ho rýchlo nájsť. Dočasnou náhradou, ktorá je doslova po ruke, teda priamo na ruke, sa tak môžu stať práve tieto hodinky, cez ktoré dokáže používateľ zavolať napríklad aj svojmu príbuznému.

„Je tam SIM karta, je tam 100 voľných minút. Zariadenie má mikrofón, je to na hlasný odposluch. V prípade, že sa niekde stratí, tak vie povedať kde je, alebo o aký problém sa jedná priamo cez tie hodinky.“

Do hodiniek je možné zadať 8 telefónnych čísiel, čo je na povahu zariadenia dostatočný počet. Príbuzný navyše môže používateľa lokalizovať pomocou satelitnej siete GPS a tiež siete LBS. Rovnako sa pritom dajú nastaviť isté GPS zóny. Hodinky tak príbuzným oznámia, že ich používateľ danú zónu opustil, prípadne do nej vošiel.

„Sú to vždycky iba selektívne body, ktoré si viete skontrolovať. To zariadenie vyšle správu na platformu a platforma teda vám uvedie informáciu, že kedy bolo zariadenie zlokalizované, akou formou. Čiže tiež viete, či je to pomocou GPS alebo pomocou LBS.“

Moderné technológie a služby, ktoré seniorom pomáhajú uľahčiť ich život

Množstvo senzorov hodiniek monitoruje aktivity používateľa a v určených prípadoch sú schopné aktivovať rôzne druhy alarmov, ktoré vysielajú do operačného centra. Aj v prípade, že si používateľ zabudol hodinky ráno nasadiť, mu z centra zavolajú a upozornia ho na to. Takisto dostane upozornenie, aj keď klesne stav batérie pod 5 percent a je potrebné ju nabiť. No senzory vedia zaznamenať aj rizikové udalosti.

„V prípade, že sa stane nejaká nehoda a používateľ spadne, zaznamená to pád a následnú inaktivitu a tým pádom zase vyvolá automaticky volanie na dohľadové centrum. Samozrejme ak padne nejakým takým iba slabším pádom, že sa zošuchne, tak zase si vie tú pomoc privolať aj sám ten používateľ,“ dodáva pani Elena Strašková, Slovak Telekom.

Príbuzný má ako kontaktná osoba prístup do sprievodnej aplikácie, cez ktorú môže vlastne hodinky nastaviť. Môže zadať telefónne čísla alebo určiť, ktoré senzory majú byť v hodinkách aktívne. Samotné hodinky sú vodotesné a môžu mať buď klasický kožený remienok alebo gumený remienok, ktorý je uzamykateľný a otvára sa špeciálnym nástrojom. Používateľ tak môže mať hodinky 24 hodín denne a nestane sa, že si ich niekde zabudne, alebo sa mu prípadne zošmyknú z ruky a stratí ich.

Technológie však myslia aj na tých seniorov, ktorí využívajú mobilné zariadenia. Popri telefónoch aj tablety. Mnohí z nich majú pritom problém vyznať sa v prostredí napríklad operačného systému Android.

„Aby boli aj tablety dostupnejšie pre seniorov, vyvinuli sme zjednodušené používateľské rozhrania, ktoré sú charakterizované väčšími dlaždicami, väčším typom písma, lepšou ovládateľnosťou. Skrátka na jednej obrazovke dostane všetko, čo potrebuje a čo senior ocení. Konkrétne tu môže nájsť napríklad počasie, recepty na varenie, správy, televízny program a všetko, čo ho zaujíma,“ hovorí pán Petr Kimijan, Slovak Telekom.

Z jednoduchého rozhrania, kde je všetko dôležité na jednom mieste, si už potom senior naozaj jednoduchým kliknutím vyberie čo ho zaujíma. A aj do tretice jedna technológia, ktorá poteší i seniorov. Asi si mnohí z nich pamätajú známe paralelné pevné linky. Jednoducho pre väčší komfort boli v dome dva telefóny a oba naraz zvonili. Niečo podobné, ale v modernom šate, umožnil Slovak Telekom využívať už v minulom roku. Vďaka službe paralelné zvonenie sa dal prijať hovor z pevnej linky priamo cez tablet.

„Tento rok sme túto službu rozšírili v tom zmysle, že senior si môže vybrať či chce paralelné zvonenie buď na tablete alebo svojom smartfóne.“

Služba však nie je určená iba seniorom, a tak môže potešiť povedzme aj dovolenkárov.

„Napríklad prípad odchádzam na dovolenku, potrebujem zdvíhať svoju pevnú linku. Čiže v nejakom webovom rozhraní si prednastavím číslo, na ktorom budem dostupný aj v zahraničí alebo na dovolenke. A využívam túto službu pokojne hocikde som. Pri tejto službe nevznikajú používateľovi dodatočné náklady, ako napríklad pri klasickom presmerovaní hovoru,“ uzatvára pán Petr Kimijan, Slovak Telekom.

Moderné technológie môžu teda zlepšiť život aj starších ľudí a hlavne im pomôcť i v ťažších situáciách. A to je aj jeden z hlavných dôvodov, prečo sa čoraz viac spoločností snaží prinášať zariadenia a služby určené práve pre túto skupinu používateľov.