Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Sila smartfónov rastie aj na Slovensku

Sila smartfónov rastie aj na Slovensku
Autor:
Ľubo Straka
Zverejnené:
24. 3. 2015
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Až 80 percent ľudí sa pri kúpe mobilného telefónu dnes rozhoduje pre smartfón, napriek tomu zvyšok stále zostáva verný tlačidlovým, takzvaným feature telefónom. Vyplýva to z údajov operátora Slovak Telekom. Asi 20 percent používateľov mobilov na Slovensku sa stále drží svojho konzervatívneho zvyku používať tlačidlové telefóny.

Do tejto skupiny však patria aj niektoré profesie, kde sa dotyková obrazovka smartfónu uplatniť nedá. Aj tí, ktorí majú smartfón ho ale nepoužívajú naplno. Uviedol to Jakub Tóth zo Slovak Telekomu.

Mobilný telefón s dotykovou obrazovkou v modernom prevedení dnes pritom prináša v jednom zariadení fotoaparát, kameru, prehrávač hudby, rádio, kalkulačku, osobného asistenta a mnoho ďalších funkcií. Stačí si len zadovážiť správnu aplikáciu, ktorá dokáže naplno využiť zaujímavú hardverovú výbavu telefónu. Veľká časť používateľov smartfónov však svoje zariadenia používajú len na telefonovanie a nanajvýš nejaké to smskovanie.

Množstvo funkcionality je pritom priamo závislé na dátovom pripojení. A to operátorov teší. Dnes sú však už v ich ponukách dostupné zaujímavé dátové balíky. Záujem operátorov je priamo úmerne podporený aj dostatočným pokrytím, ktoré sa preto snažia zvyšovať.

Prioritou Slovak Telekomu je v prvom rade 4G sieť. Tá sa tak rozrastá a dnes je rádiovými BTS stanicami tohto operátora, ktoré šíria signál, pokrytých viac ako 52 percent našej krajiny.

Na niektorých miestach, kde nebolo nijaké dátové pokrytie sa Slovak Telekom rozhodol zaviesť už priamo nové moderné 4G a teda nič staršie. Aj vzhľadom na ich sústredenie sa na sieť 4. generácie sa v portfóliu operátora objavuje stále čoraz viac mobilných zariadení, ktoré tieto technológie podporujú.

Dokonca sa výrazne zvýšila ich dostupnosť. Ak pred rokom stáli najdostupnejšie mobily so 4G podporou okolo 200 EUR, tento rok sa objavili modely, ktoré sú až o polovicu lacnejšie.

Je to spôsobené aj konkurenčným bojom výrobcov zariadení. Nájdu sa pritom i nejaké tie paradoxy. Napríklad smartfóny s displejom vo veľkosti 5 palcov sú už lacnejšie ako 4,7 palcové.

Jedným z dôvodov práve tohto paradoxu by podľa slov Milana Dzilského zo SONY Mobile, mal byť výrobný proces a jeho efektívnejšie nastavenie. Na pláto, z ktorého sa vyrábajú displeje, sa totiž dajú efektívnejšie rozložiť práve 5 palcové displeje ako 4,7 palcové a takto vznikne aj menej odpadu.

Takže výroba je efektívnejšia a výsledný produkt preto lacnejší. O väčšie uhlopriečky je pritom stále dostatočný záujem a 5 palcové zariadenia sú ešte stále uchopiteľné a ovládateľné vo väčšine rúk používateľov. Moderné zariadenia sú teda k dispozícii a každý rok nové.

No operátori stále bojujú s konzervatívnosťou Slovákov, keďže niektorí majú svoje mobilné zariadenia aj 6 rokov, hoci technologické trendy majú cyklus obnovy jeden rok. Aj preto tak skoro známe feature telefóny z používania nevymiznú. Ich nevýhodou je však to, že 4G siete nepodporujú a vlastne ani nemajú prečo, keďže sa pri nich dátová prevádzka veľmi nerieši.

Bude teda zaujímavé sledovať ako sa Slováci v ďalšom období postavia k využívaniu dát od mobilných operátorov, no už teraz je podľa dostupných informácií jasné, že záujem medziročne rastie o desiatky percent.

Rovnako bude zaujímavé sledovať aj to, ako rýchlo sa smartfóny rozšíria na 100 percentnú penetráciu a staré feature mobily pošlú mimo hru. Pomôcť by im v tom mohla nielen politika operátorov, ale aj rôzne nositeľné zariadenia, ako napríklad fitnes náramky, či inteligentné hodinky, ktorých boom tiež naberá na obrátkach.