Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Cesta, ktorá sa sama zaplatí

Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
3. 1. 2017
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Aj keď prvé pokusy so solárnymi cestami zaznamenali už v USA, nečkaný prielom sa podaril na úplne opačnom konci zemegule a to v našej starej dobrej Európe. Vo Francúzskej Normandii nedávno slávnostne uviedla do života jeden kilometer novej solárnej cesty ministerka životného prostredia Ségoléne Royalová.

Cesta má byť schopná počas najsilnejších letných mesiacov vyprodukovať až 1500 kilowattov za hodinu. A ročne sa táto produkcia spriemeruje na úctyhodných 767 kWh na deň, čo celkovo za rok znamená, že by mala cesta vyprodukovať až 280 MWh.

Konštrukcia cesty pozostáva z necelých troch tisícov solárnych blokov Wattway od firmy Colas. Konkrétne teda z 2880 kusov. Každý z panelov je stavaný na drsnú cestnú prevádzku, akú musí zniesť aj klasická vozovka. Veď cez skúšobný kilometer prejde denne až dvetisíc áut. Samozrejme tento úsek slúži hlavne na vychytanie chýb a konštrukčných problémov ktoré táto nová technológia v sebe skrýva. Samotní tvorcovia solárnych blokov Wattway, majú v pláne proces osádzania panelov zefektívniť čím by sa sprístupnili aj pre ďalšie kilometre cestnej siete.

Spoločnosť Colas vybudovala vo francúzskej Normandii jeden kilometer solárnej cesty Wattway

Aby bol prínos tohto vynálezu očami viditeľný aj pre verejnosť, je pri ceste inštalovaný panel, ktorý ukazuje aktuálnu mieru produkcie elektrickej energie, ako aj celkovú sumu od vzniku cesty. Okrem toho, že je vyrobená energia dodávaná do siete, môžu sa ňou napájať aj rôzne elektrické zariadenia priamo pri ceste, a to napríklad semafory, či osvetlenie prechodov pre chodcov. Ako príklad firma Colas uvádza, že dvadsať metrov štvorcových tejto cesty dokáže napájať elektrinou jeden priemerný rodinný dom.

Solárna cesta Wattway sa skladá z tisícok malých, no pritom odolných panelov

Prvý úsek však stál päť miliónov EUR a preto, ak má byť cesta zaplatená do konca životnosti panelov, musia si vedci z Colas poriadne zapotiť hlavy, ako náklady znížiť aspoň na pätinu terajšej sumy. Napriek tomu, ale vzhľadom na plochu ciest v krajine, má tento spôsob využívania komunikácii a parkovísk budúcnosť.

Hoci tu na Slovensku ostáva si len povzdychnúť a dúfať, že sa nám podarí dokončiť aspoň tie klasické.

O otvorenie úseku solárnej cesty Wattway sa postarala francúzska ministerka životného prostredia Ségoléne Royalová