Zabudnuté heslo?
Prihlásenie

Autonómny autobus Olli používa systém Watson pre komunikáciu s cestujúcimi

Autor:
Roman Mališka
Zverejnené:
20. 6. 2016
Hodnotenie:
Už ste hlasovali.

Elektrické autobusy sa začínajú presadzovať ako súčasť hromadnej dopravy vo viacerých krajinách na svete, no elektrický pohon v novom autobuse s názvom Olli nie je jedinou inovatívnou technológiou. Olli je totiž autonómny autobus bez šoféra, ktorý je z väčšej časti vytlačený technológiou 3D tlače a využíva silu potenciálu systému superpočítača IBM Watson pre komunikáciu s cestujúcimi počas prepravy.

Olli je 12 miestny elektricky autobus vyvinutý spoločnosťou Local Motors z americkej Arizony. Autobus s hranatým dizajnom exteriéru a interiéru vyzerá skôr ako kabína lyžiarskeho vleku, než tradičné vozidlo pre verejnú autobusovú dopravu. Olli používa 30 senzorov, vrátane radaru, laserovej technológie LIDAR a kamier, ktoré pre orientáciu po mestských uliciach využívajú aj dopravné údaje zhromaždené prostredníctvom systému IBM Watson.

autobus, doprava, mestská doprava, Olli, Local Motors, IBM, Watson, systém Watson, kognitívny systém, komunikácia, cestujúci, technológie, novinky, technologické novinky, inovácie, recenzie, prvé dojmy

Vozidlo Olli sa dá pritom využiť napríklad na premiestnenie pracovníkov vo firemnom areáli, prepravu študentov na pôde univerzít, a môže hrať významnú úlohu v mestských dopravných systémoch. Cestujúci môžu na vozidlo počkať na určených miestach alebo ho môžu privolať pomocou aplikácie vo smartfóne. Aplikáciou sa dá tiež zaplatiť za jazdu.

autobus, doprava, mestská doprava, Olli, Local Motors, IBM, Watson, systém Watson, kognitívny systém, komunikácia, cestujúci, technológie, novinky, technologické novinky, inovácie, recenzie, prvé dojmy

Kognitívny systém Watson od spoločnosti IBM je pritom využitý ako nástroj pre zlepšenie zážitku z cestovania. Systém Watson používa vývojárske prostredie Speech to Text, Natural Language Classifier, Entity Extraction a Text to Speech, vďaka ktorému môžu cestujúci v autobuse Olli so systémom komunikovať relatívne normálnym spôsobom.

autobus, doprava, mestská doprava, Olli, Local Motors, IBM, Watson, systém Watson, kognitívny systém, komunikácia, cestujúci, technológie, novinky, technologické novinky, inovácie, recenzie, prvé dojmy

Cestujúci sa môžu spýtať autobusu Olli napríklad prečo sa rozhodol pre patričný jazdný manéver, ako vozidlo funguje, alebo ako ďaleko sú od svojho miesta určenia. Systém Watson dáva možnosť autobusu Olli reagovať na tieto otázky, ako aj na rad kompletných žiadostí, ako napríklad „Olli, môžeš ma vziať do mesta?“, alebo „Môžeš mi odporučiť dobrú reštauráciu?“

autobus, doprava, mestská doprava, Olli, Local Motors, IBM, Watson, systém Watson, kognitívny systém, komunikácia, cestujúci, technológie, novinky, technologické novinky, inovácie, recenzie, prvé dojmy

Podľa výrobcu je technológia pripravená nastúpiť do služby a je len na zákonodarcoch, či to povolia. Väčšina komponentov autobusu je pritom vyrobená pomocou 3D tlače, takže spoločnosť Local Motors predpokladá, že by sa dali po celom svete postaviť stovky mini fabrík, kde by sa autobusy Olli mohli vyrábať na mieru špecifickým potrebám.

Podobné články